اخبار

مسائل مربوط به آموزش چندسوادی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی»(ISSUES IN MULTILITERACIES PEDAGOGY IN TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE) نوشته دکتر مرضیه سوزنده‌فر، عضو هیئت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه جهرم منتشر شد
کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم در حوزه زبان انگلیسی منتشر شد

مسائل مربوط به آموزش چندسوادی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی»(ISSUES IN MULTILITERACIES PEDAGOGY IN TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE) نوشته دکتر مرضیه سوزنده‌فر، عضو هیئت علمی گروه مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه جهرم منتشر شد

کتاب مسائل مربوط به آموزش چندسوادی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در انتشارات دانشگاه جهرم در ۱۲۶صفحه منتشر شده است. این کتاب بیانگر این موضوع است که امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی، مفهوم سواد در زبان دوم، از جمله زبان انگلیسی که به عنوان زبانی بین‌المللی،‌که در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استفاده می‌شود، فقط به معنای خواندن و نوشتن عبارات و جملات نیست. در واقع با توجه به ظهور بسترهای اطلاعاتی و ارتباطی جدید، سواد را به قابلیت فرد در "درک" و "تولید" حالت‌های مختلف کلامی، بصری، حرکتی، لامسه ای و درک فضایی می‌توان تعبیر کرد. در نتیجه، گسترش دامنه تکنیک‌ها و روش‌های تدریس زبان دوم فراتر از شیوه‌های معمول و سنتی خواندن و نوشتن امری بسیار ضروری است. بنابراین، آموزش چندسوادی (Multiliteracies Pedagogy) با هدف توانمندسازی زبان‌آموزان در تعامل با دنیای چندرسانه ای امروز به عنوان شیوه‌ای نوین در تدریس معرفی شده است. در سطحی وسیع.تر، آموزش چندسوادی علاوه بر در نظر گرفتن پدیده‌ی چندرسانه‌ای، به بافت فرهنگی و تاریخی امور اجتماعی نیز می‌پردازد و متون نوشتاری و گفتاری متفاوتی را برای تحقق اهداف اجتماعی خاص ترکیب می.کند. در واقع هدف این نوع از آموزش آماده‌سازی زبان آموزان برای مشارکت در جوامع گفتمانی متمایز، هم در سطح بومی و هم در عرصه‌های بین‌المللی است. در چنین بستر آموزشی، ساخت معنا بر مهارت.های خواندن و نوشتن اولویت دارد. علاوه بر این، آموزش چندسوادی، با تأکید بر تحلیل انتقادی گفتمان، زبان‌آموزان را برای تفسیر، اصلاح و ارزیابی گفتمان و کشف معانی و ایدئولوژی‌های پنهان در لایه‌های کلامی در بسیاری از زمینه‌ها و ژانرهای متنی، مسلح می‌کند. در واقع، رویکرد چندسوادی زبان‌آموزان را "فعال" و نه منفعل تربیت می‌کند، به گونه‌ای که فراگیرندگان را به‌عنوان عاملی در فرآیندهای دانشی خود می‌بیند که می‌تواند از جوامع خود حمایت کنند و در عین حال درباره‌ی تفاوت‌های بین جامعه خود و دیگران نیز مذاکره می‌کند. آموزش چندسوادی پیشنهاد می‌کند که زبان‌آموزان باید به طور فزاینده‌ای به جای تماشاگران، مخاطبان یا مصرف‌کنندگان صرف، به بازیگر و خالق تبدیل آشنا شوند.

ادامه مطلب
دو رتبه‌ی علمی برای دانشگاه جهرم در جشنواره علمی شهید چمران

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جهرم در دومین دوره‌ی جشنواره‌ی علمی شهید چمران، موفق به کسب دو مقام اول در مرحله‌ی استانی شد

دکتر فاطمه تسلیم در بخش طرح‌های پژوهشی با طرح «عیوب نگارشی و ویرایشی رسانه‌های مکتوب برخط فارسی و راهکارهای رفع آن با تکیه بر ایرنا» و کتاب «کالبدشکافی طنز در شعر متعهد» در گروه علوم انسانی این جشنواره برگزیده شد. در این دوره از جشنواره‌ی علمی شهید چمران از بیش از ۶۰۰ اثر رسیده در هشت محور موضوعی جشنواره، ۱۸ اثر پذیرفته و از صاحبان آثار و نیز از کانون‌های برتر بسیج اساتید استان تجلیل و تقدیر شد. دومین جشنواره علمی شهید چمران به همت سازمان بسیج اساتید در دو سطح ملی و استانی و شامل ۸ محور «کتاب»، «مقاله»، «طرح پژوهشی و فناورانه، کسب و کار نوآور و دانش بنیان»، «راهنمایی، مشاوره، نظارت و راهبری»، «بسته سیاستی»، «کرسی نظریه‌پردازی، مناظره و نقد»، «جهادگران تبیین» و «راهیان علم، فناوری و پیشرفت» است. این جشنواره در بخش‌های «علوم انسانی و هنر»، «علوم فنی و مهندسی» و «علوم پایه و کشاورزی» برگزار شد. اختتامیه دومین جشنواره علمی شهید چمران عصر دوشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور معاونین و جانشین فرماندهی سپاه فجر، رؤسای دانشگاه‌های شیراز و شهرستان‌های استان فارس، اساتید و صاحب نظران، در شیراز به کار خود پایان داد.

ادامه مطلب
انتشار کتاب مسافران آسمان نوشته دکتر زهرا حسینی عضو هیات علمی دانشگاه جهرم
انتشار کتاب مسافران آسمان نوشته دکتر زهرا حسینی عضو هیات علمی دانشگاه جهرم

انتشار کتاب مسافران آسمان نوشته دکتر زهرا حسینی عضو هیات علمی دانشگاه جهرم

کتاب «مسافران آسمان»؛ یادمان ۶۶ مسافر پرواز نافرجام تهران-یاسوج به قلم دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر زهرا حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم منتشر شد.

ادامه مطلب
از پژوهشگران برتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه جهرم تقدیر گردید.
تقدیر از پژوهشگران برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی

از پژوهشگران برتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه جهرم تقدیر گردید.

طی مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش برگزار گردید اساتید ذیل به ترتیب به عنوان پژوهشگران برتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۴۰۰ معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ادامه مطلب