هدف و فلسفه بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) از نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس

۰۷ فروردین ۱۴۰۴ | ۱۶:۱۳ کد : ۳۰۱۳ اخبار و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۸۵
امام خمینی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیلی، طی پیامی خطاب به مسلمین ایران و جهان از آنها خواستند تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند. متن پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص انتخاب روز قدس بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى‏کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى می خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می تواند تعیین‏ کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته
هدف و فلسفه بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) از نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس

روز جهانی قدس، میراث ابتکاری رهبر کبیر انقلاب در راستای دفاع و حمایت از حقوق مستضعفان و مبارزه با استکبار جهانی است که واکاوی ابعاد آن برای نسل های امروزی و آتی انقلاب امری است ضروری لازم.

امام خمینی(س) در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل را برای جهان اسلام بسیار جدی می دانست و آن را پیگیری می کرد. او اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزین فلسطینی از وجوهات شرعی، زکات و صدقات را صادر نمود.

امام خمینی(س) در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل را برای جهان اسلام بسیار جدی می دانست و آن را پیگیری می کرد. او اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزین فلسطینی از وجوهات شرعی، زکات و صدقات را صادر نمود.

امام از همان آغاز، وجهه اسلامی و بعد اعتقادی مبارزه با اسرائیل را کارسازترین روش برای بسیج ملت مظلوم فلسطین و جلب حمایت امت اسلام از آنان معرفی نمود. و اتخاذ مشی های دیگری همچون تکیه بر قومیت عربی و نگرش های ناسیونالیستی و دیگر ایدئولوژی های وارداتی و غیر اسلامی را انحراف در در مسیر مبارزه برای آزادی قدس می دانست.

امام خمینی(س) به دلیل آگاهی از مشکلات و معضلات درونی جهان اسلام از جمله ضعف و ناتوانی یا وابستگی بعضی از سران کشورهای اسلامی همواره بر آگاهی وشعور عمومی جهان اسلام برخاسته از اصول اعتقادی و مشترکات ایمانی و فرهنگی امت و پرهیز اختلافات فرقه ای تأکید می نمودند. نگرش امام درباره فلسطین را در موراد زیر می توان برشمرد:

* لزوم استفاده از حربه نفت علیه آمریکا و اسرائیل (صحیفه امام، جلد3، صفحه: 2)

* بازیابی هویت اسلامی و بازگشت به اسلام (صحیفه امام،جلد 13، صفحه: 89)  

* افشای مکرر نقشه اسرائیل مبنی بر «اسرائیل مرزهای تو از نیل تا فرات است» و تأکید بر خطر توسعه طلبی اسرائیل ، تفکیک یهود از صهیونیزم و اتحاد امت اسلام (صحیفه امام، جلد 10، صص: 418-417)

* بهره گیری از فرصت ها و قابلیت های جهان اسلام که اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس نمونه ای از این رویکرد آگاهانه امام خمینی(س) است.

در ذیل به برخی از اهداف مترتب بر محورهای نگرش های آن امام همام درباره قدس، که به برخی از آنها در بالا اشاره شد، از نظر می گذرد:

- کوتاه کردن دست غاصب اسرائیل و پشتیبانان او از سرزمین فلسطین

- نقش تعیین کننده سرنوشت فلسطین با مستکبرین

- هشدار به ابر قدرت ها

- روز احیای اسلام

- بسیج عمومی اسلامی

- تشکیل حزب مستغعفین

- بیداری و آزادی از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرت ها

- استفاده از ایمان و قدرت اسلام


نظر شما :