دکتر قناعتیان: فرصت مطالعاتی، باعث افزایش کیفیت پژوهش های کاربردی و کمک به حل مشکلات جامعه و صنعت می شود.

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۴ کد : ۱۰۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۰۷
دکتر قناعتیان: فرصت مطالعاتی، باعث افزایش کیفیت پژوهش های کاربردی و کمک به حل مشکلات جامعه و صنعت می شود.


توانمندسازی اعضای هیات علمی در جهت توسعه حرفه ای و پیشبرد اهداف دانشگاه بسیار حایز اهمیت است و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی هدفمند و تلاش های نهادینه شده دارد یکی از روش های توسعه حرفه ای استادان، استفاده از فرصت مطالعاتی می باشد. به همین سبب دکتر حمید رضا قناعتیان عضو هیات علمی دانشگاه جهرم، با تمرکز بر ایجاد ارتباط موثر با صنعت برای کسب دانش فنی در تولید مواد فعال باتری ها و ابرخازن های پیشرفته، طی مدت زمانی نزدیک به هفت ماه دوره فرصت مطالعاتی خود را در نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم انجام داد. گفتگویی کوتاه با ایشان ترتیب دادیم که نظر شما را به آن جلب می کنم:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید که چه هدفی را در این فرصت مطالعاتی دنبال می کردید.
حمیدرضا قناعتیان و عضو هیات علمی گروه فیزیک از دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم هستم. اولین فرصت مطالعاتی میان مدت من در سال 1388 در چارچوب فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری انجام دادم. هدف از این فرصت مطالعاتی که به عنوان تجربه دوم من در تابستان 1399 در نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم آغاز شد کسب دانش فنی در تولید مواد فعال باتری ها و ابرخازن های پیشرفته و همچنین کمک به مشکلات مرتبط با رشته خود در نیروگاه بود. 

لزوم استفاده استادان دانشگاه از فرصت های تحقیقاتی داخل کشور را چگونه تبیین می کنید؟
در سالهای اخیر مقوله حضور استادان دانشگاه در صنعت و ارتقای سطح تکنولوژی برای ارتقای بهره وری مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است. استفاه از فرصت های مطالعاتی بلند مدت و کوتاه مدت می تواند علاوه بر تسهیل ارتقاء علمی استادان دانشگاه، باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود کیفیت پژوهش های کاربردی و همچنین کمک به حل مشکلات جامعه و صنعت شود.

با توجه به گذراندن این فرصت تحقیقاتی، لطفا درباره نتایج بدست آمده آن توضیحاتی بفرمائید؟
امروزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد، خورشید، زیست توده و امواج دریا به منظور تولید انرژی الکتریکی مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، طراحی یک سیستم قدرتمند که بتواند انرژی الکتریکی را ذخیره کند و در مکان و زمان مناسب عرضه کند، امکان این را فراهم می‌آورد که بسیاری از مشکلات و نیازهای بشر در زمینه حمل و نقل، پزشکی، هوافضا و ارتباطات برطرف شود. امروزه یکی از مهم‌ترین باتری‌هایی که به طور گسترده‌ای در زندگی روزمره بشر کاربرد دارند، باتری‌های لیتیم-یون هستند که بدلیل چگالی انرژی بالایشان به طور گسترده‌ای در تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مانند دوربین‌ها، تلفن‌های بی‌سیم، لپ تاپ‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال های اخیر باتری‌های لیتیوم یون در تجهیزات الکتریکی در صنعت حمل و نقل مانند خودروهای الکتریکی هیبریدی و در شبکه‌های هوشمند نیز به منظور ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی و جلوگیری از نوسانات برق مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه بسیاری از محققان به منظور بهبود عملکرد باتری‌های لیتیم-یون، تحقیقات گسترده‌ای را بر روی الکترود کاتدی آن‌ها انجام داده‌اند و تاکنون نیز این تحقیقات ادامه دارد؛ چرا که الکترود کاتدی یکی از کلیدی‌ترین اجزای باتری‌های لیتیم-یون است که نقش به‌سزایی را در عملکرد الکتروشیمیایی باتری‌های مذکور بویژه چگالی انرژی و توان آن‌ها ایفا می‌کند.
با توجه به تجربه ای که در نانوسنتزها، در سال های گذشته کسب کرده بودم دستاوردهای خوبی حاصل شد که به اختصار به آنها اشاره می کنم:
•    تهیه نانوساختارهای برخی ‌اکسیدهای فلزات واسطه به روش های متفاوت و بررسی ویژگی‌های الکتروشیمیایی آنها
•    بهینه کردن پارامترهای متفاوت در جهت دست آوردن نانو ذراتی با ریخت شناسی مناسب با بیشترین کارایی الکتروشیمیایی
•    طراحی ابرخازن و باتری لیتیوم با بیشترین ظرفیت ویژه 
•    انجام آزمایشات تخصصی جهت براورد کارایی آنها

وضعیت پژوهشی استادان دانشگاه جهرم در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه در چند سال اخیر، حمایت بسیار خوبی از طرح های پژوهشی مشترک با خارج از دانشگاه و حضور اعضای هیات علمی در فرصت های تحقیقاتی خارج از دانشگاه شده است. راه اندازی گرنت پژوهشی نیز، امکان پرداخت بخشی از هزینه های مربوطه از محل گرنت را برای اعضای هیات علمی تسهیل نموده است. امیدواریم مسئولین دانشگاه با حمایت های مضاعف، مشکلات اعضای هیات علمی را در جهت ارتباطات بیشتر دانشگاه و صنعت برطرف سازند.

سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
 


نظر شما :