بیانیه بسیج استادان دانشگاه جهرم در پی تصمیم وزارت علوم در خصوص آمایش دانشگاه جهرم

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۱۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۱۰
بیانیه بسیج استادان دانشگاه جهرم در پی تصمیم وزارت علوم در خصوص آمایش دانشگاه جهرم

   به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، پس از تصمیم غیر کارشناسی وزارت علوم در خصوص طرح آمایش دانشگاه جهرم بسیج اساتید دانشگاه جهرم بیانیه ای بدین منظور صادر کردند. متن کامل بیانیه بدین شرح است:

 اجرای طرح مبهم، شتاب زده و فاقد پشتوانه کارشناسی مبنی بر آمایش بی منطق دانشگاه جهرم به عنوان یکی از دانشگاه های جامع کشور موجی از نارضایتی، بی انگیزگی و دلسردی را برای دانشجویان، کارکنان و نخبگان جوان و فعال این دانشگاه به همراه داشت و یقینا خسارت های جبران ناپذیری را در ابعاد آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شهر، استان و منطقه در پی خواهد داشت. دانشگاه جهرم، علیرغم سیاست های انقباضی وزارت عتف در سالهای اخیر که سبب تحمیل مشکلات و تنگناهای زیادی به دانشگاه های در حال توسعه شده، در راستای تحقق رسالت آموزشی،پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی  شهر، استان و جنوب کشور دستاوردهای بسیار ارزشمندی را در تربیت نیروهای متعهد و متخصص داشته و خواهد داشت. گواه این مطلب قبولی زیاد فارغ التحصیلان این دانشگاه در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های تراز اول کشور و اخذ پذیرش از دانشگاههای برتر دنیا می باشد.
رشد چشمگیر دانشگاه جهرم در جذب دانشجو ازشهر جهرم، استان فارس و سایر استانهای کشور نشان می دهد که این دانشگاه در سالهای اخیر به هیچ عنوان با مشکل کمبود مخاطب مواجه نبوده و لذا با وجود دانشگاه هایی پابرجا وبا تعداد جمعیت دانشجویی بسیار بسیار کمتر، طرح مقتضیات جمعیت دانشجویی، حداقل برای این دانشگاه موضوعیت ندارد. علیرغم  اعمال سیاست انقباضی وزارت علوم در توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی به عنوان موتور پیشران پژوهش در این دانشگاه، دستاوردهای بالقوه و بالفعل پژوهشی اساتید جوان و باانگیزه در چاپ مقالات پژوهشی در بهترین مجلات تخصصی دنیا، ارتباط مستمر با صنعت و ارگانهای مختلف استان برای چرخش چرخ صنعت استان و حل مشکلات آن ها، بخصوص در دوران تحریم ظالمانه، ستودنی و قابل تقدیر است.
پیشروبودن اساتید و دانشجویان فعال، جوان و باانگیزه دانشگاه جهرم در تحقق ماموریت مهم دانشگاه های نسل سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین، نمونه بارزی از برنامه های آینده نگری در جهت حفظ این دانشگاه قبل از افول سایر دانشگاههای استان، صرفا باقی مانده در ماموریت های نسل دوم دانشگاه ها، به خصوص در برخی از رشته ها می باشد.
لذا، بسیج اساتید شهرستان جهرم ضمن اعلام مخالفت صریح با اجرای شتابزده ی آمایش، مسئولان استانی و آموزش عالی استان را به جای تصمیم گیری در خصوص اجرای این طرح، دعوت به اجرای دیگر اهداف ارزشمند طرح آمایش آموزش عالی یعنی توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصتهای برابر، توزیع ماموریت های آموزشی و پژوهشی نیروهای انسانی متخصص می نماید و مسئولیت خطیر آن ها را در حفظ و صیانت از دستاوردهای عظیم آموزش عالی استان و تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم و دورافتاده را یادآور می شود. شایسته است پیشنهاد گردد مسئولان وزارت عتف، الزام اجرای طرح آمایش را در استانهای برخوردار کشور (گاها دارای بیش از ۱۰ دانشگاه در آن استانها) پیگیری نموده و بعد از اجرای آن، مزایا و معایب طرح به طور دقیق و علمی ارزیابی و زوایای پنهان آن مشخص گردند.


و اما سخن آخر:
حفظ موجودیت و استقلال یکی از معدود دانشگاه های جامع جنوب کشور با قدمت حدود ۱۵ سال در سرزمین نخبه پرور و علم دوست جهرم که در دل خود پدران علم جغرافیا، تعلیم و تربیت،  ارتباطات، سم شناسی، حقوق و دیگر فرهیختگان را پرورانده است یک ضرورت و تلاش در جهت انتقال این امانت بزرگ به دست آیندگان این سرزمین یک تکلیف عمومی است.


با  احترام
مستدام و پاینده باشید
بسیج اساتید دانشگاه جهرم

 


نظر شما :