برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی مطالعات ترجمه در دانشگاه جهرم

۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۴ کد : ۱۱۸۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۴۵
برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی مطالعات ترجمه در دانشگاه جهرم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ سیزدهمین همایش سالانه مطالعات ترجمه دانشگاه جهرم با حضور دکتر آیرین رانزاتو از دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا و دکتر فرزانه فرحزاد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به صورت بر خط برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکتر مرضیه سوزنده فر عضو هیات علمی، مدیر گروه مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه جهرم و دبیر همایش ضمن خوشامد گویی، به ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه جهرم در حوزه های علمی- پژوهشی اشاره کرد.
پس از آن دکتر آیرین رانزاتو از دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا درباره موضوعاتی از قبیل ارجاعات فرهنگی و تغییراتی که در هر عنصر فرهنگی در هنگام ترجمه ایجاد می شود اشاره و  همچنین درمورد اختلاف زبانی-فرهنگی و ترجمه ی فرهنگ بعنوان یک موضوع توضیحاتی ارائه کردند.
دیگر سخنران این نشست استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبایی دکتر فرزانه فرحزاد بود که به وجود سه دوره تحول در مطالعات ترجمه شامل: زبانشناسی (رشته ای)، فرهنگی (بین رشته ای) و پسا فرهنگی (میان رشته ای)  اشاره داشت.
ایشان دوره پسافرهنگی را یک "گرایش" خوانده و اظهار داشت: "تحول" سوالاتی را در این دوره به همراه داشته و می توان پاسخ این سوالات را در دیگر رشته ها نیز یافت.
از دیگر برنامه جنبی این همایش وبیناری با محتوای عناصر فرهنگی، ترجمه آن و ترجیح مخاطبان در نوع ترجمه ی عناصر فرهنگی توسط دکتر محمد صادق کنویسی مدرس دانشگاه جهرم و دکتر سعید عامری انجام گرفت.
دکتر عامری توضیحاتی به صورت تئوری درباره ی انواع عناصر فرهنگی و نوع ترجمه آن که توسط دکتر رانزاتو دسته بندی شده بود ارائه دادند و همچنین دکتر کنویسی نیز با به نمایش گذاشتن مثال هایی از این قبیل و با ارائه نتایج پرسش نامه ای از ترجیح مخاطبان غیرایرانی فیلم های ایرانی نسبت به ترجمه ی عناصر فرهنگی در زیرنویس آنها در جشنواره های بین المللی فیلم، به شرح و بست این موضوع پرداختند.
شایان ذکر است؛ پایان بخش این همایش اعلام اسامی برندگان مسابقه زیرنویس بود که به ترتیب خانم ها فاطمه پورخاک از دانشگاه جهرم، صدف حکیم از دانشگاه اصفهان، کوثر اولکی از دانشگاه اصفهان در میان کل شرکت کنندگان از دانشگاه های سراسر کشور به ترتیب نفرات اول تا سوم این مسابقه شدند.


نظر شما :