معرفی دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم

۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۲۹۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۵۷
معرفی دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم

دانشکده علوم پایه دانشگاه جهرم از چهار گروه فیزیک، فیزیک مهندسی، ریاضی و آمار به شرح ذیل تشکیل شده است:


1- گروه فیزیک:
نقش علم فیزیک در پیشرفت تمامی علوم در تاریخ علم، بیانگر اهمیت این رشته ی پایه ای است. گروه فیزیک دانشگاه جهرم از سال 1389 راه اندازی گردیده و فعالیت خود را در زمینه های مختلف آموزشی و پ‍‍ژوهشی آغاز نموده است. این گروه دارای 5 عضو هیات علمی است که در گرایشهای کیهانشناسی، ذرات بنیادی، اپتیک، محاسبات کوانتومی و ماده چگال مشغول به تحقیق و نیز آموزش به دانشجویان در مقطع کارشناسی میباشند. حدود 70 درصد دانشجویان در سالهای قبل در مقطع ارشد پذیرفته شده اند و از میان دانشجویان فارغ التحصیل شده تاکنون چندین دانشجو، در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند. دارای آزمایشگاه های فیزیک پایه، فیزیک تخصصی شامل آزمایشگاه اپتیک و آزمایشگاه حالت جامد می باشد.


2- گروه فیزیک مهندسی:
رشته فیزیک مهندسی یکی از مهمترین علوم بین رشته ای، مباحث پیشرفته کاربردی و روش های استفاده از آنها را در صنعت، مورد مطالعه قرار میدهد. فیزیک مهندسی ترکیبی از علوم فیزیک، شیمی، ریاضیات و مهندسی برق و مکانیک میباشد. فیزیک در کنار رشته های مهندسی میتواند از نظریه به صنعت وارد شده و اثرگذاری فراوانی در همه رشتههای مهندسی داشته باشد. برای افزایش این اثرگذاری، رشته فیزیک مهندسی به عنوان برقرار کننده این ارتباط پایه گذاری شده است. هدف از این رشته آمادهسازی فارغ التحصیلانی است که علاوه بر مباحث پیشرفتهی آن، با کاربرد های فیزیک نیز آشنا باشند و توانایی مهندسی و ارائه طرحهای صنعتی را در زمینه فیزیک جدید داشته باشند. گروه فیزیک مهندسی از سال 98 در دانشگاه جهرم دانشجوی کارشناسی را پذیرش کرده است.


3- گروه ریاضی:
گروه ریاضی از سال ۱۳۸۶  فعالیت خود را آغاز کرده است. درصد قبولی دانشجویان این گروه در مقطع کارشناسی ارشد بالای ۶۵ درصد می باشد که اکثرا در دانشگاههای برتر مشغول به تحصیل می باشند. برای نمونه در دانشگاه صنعتی شیراز درصد قبولی دانشجویان دانشگاه جهرم در مقطع کارشناسی ارشد بالای ۷۵ درصد می باشد. همچنین دانشجویان این دانشگاه در قطع دکتری هم در دانشگاههای اصلی کشور فارغ التحصیل شده اند و یا مشغول تحصیل هستند.
این گروه از ۶ عضو هیات علمی در گرایشهای مختلف ریاضی کاربردی و ریاضی محض تشکیل شده است که اسامی و گرایشهای این اعضا به قرار زیر می باشد: ۱- دکتر زهرا قربانی (آنالیز ریاضی) ۲- دکتر جواد برادران (آنالیز ریاضی) ۳- دکتر مجتبی کریم یار ( کنترل بهینه) ۴- دکتر محمد شهروزی (معادلات) ۵- دکتر محمد علی نقی پور (جبر) ۶- دکتر هاجر علیمراد (بهینه سازی شکل)
همچنین لازم به ذکر است که گروه ریاضی دانشگاه جهرم در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش آنالیز ریاضی دانشجو می پذیرد.


4- گروه آمار:
علم آمار به مجموعه دانش‌ها و فنونی اطلاق می‌شود که به منظور شناخت و درک پدیده‌های تصادفی و به‌کارگیری داده‌ها طراحی شده‌اند و مجموعه روش‌هایی را شامل می‌شود که برای تولید، جمع‌آوری، پردازش، تلخیص، مدلسازی، نتیجه‌گیری و استنباط از داده‌ها به کار می‌روند و از آنها برای بررسی، شناخت و تصمیم‌گیری درست در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.
از تعریف علم آمار تردیدی نمی‌ماند که آمار زیربنای تمام حرکت‌هایی است که در سازمان‌ها انجام می‌شود و درصورتی که تحلیل آماری قابل اطمینان بر اطلاعات وجود نداشته باشد، برنامه ریزی با مشکل روبه رو شده و امکانات موجود در مسیر درست به کارگرفته نخواهد شد. به بیان دیگر، آمار مهمترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال، برنامه ریزی برای آینده و یکی از عوامل اصلی سیاستگذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می شود. مقوله ای که ارزش آن روز به روز بیشتر می شود، به طوری که دنیای جدید را جهان آمار و احتمالات نام نهاده‌اند. اهمیت علم آمار باعث شد که سال ۲۰۱۳ توسط سازمان ملل سال آمار نامیده شود همچنین ۲۰ اکتبر ۲۰۱۰ روز جهانی آمار نامگذاری شد و هم ساله این روز توسط سازمان ملل گرامی داشته می شود. 
بدین ترتیب روشن است که بهره‌گیری اصولی و صحیح از علم آمار در تحقیقات، ارتقا سطح علمی کشور را در پی خواهد داشت. چرا که اکثر فرهیختگان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای پایان نامه، مقالات و یا طرح های پژوهشی خویش به مشاور و تحلیلگر مسلط آماری نیاز دارند. در واقع ارائه مشاوره آماری به طرح‌های تحقیقاتی از جمله مهمترین وظایف فارغ التحصیلان رشته آمار است.
 

 

 


نظر شما :