برگزاری همایش ملی سه روزه «رسالت جامعه علوم باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز در ایران»

۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۴ کد : ۱۳۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۹۶
برگزاری همایش ملی سه روزه «رسالت جامعه علوم باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز در ایران»

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ همایش ملی سه روزه «رسالت جامعه علوم باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز در ایران» که به میزبانی انجمن علمی دانشجویی علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه جهرم به صورت مجازی با حضور اساتید، صاحب‌نظران و دانشجویان با محوریت نقش دانشجویان و اهمیت و کاربرد رشته علوم باغبانی، گیاهان دارویی، مهندسی منظر و فضای سبز برگزار شد و سخنرانان به بیان آخرین دستاوردهای علمی و چالش‌ها در این حوزه‌ها پرداختند.
دکتر عسکر غنی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه جهرم در افتتاحیه این همایش ضمن خوشامد به مهمانان و تقدیر از برگزارکنندگان گفت: در این همایش در رابطه با موضوعات باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز صحبت و مطالب بسیار مفیدی به اشتراک گذاشته خواهد شد که از دانشجویان عزیر دعوت می‌کنم با دقت به آن توجه کنند و امیدوارم بتوانند با به کار بردن آن تغیر مثبتی در زندگی‌شان رقم بزنند.

وی در ادامه با اشاره به انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه‌های جهرم، تهران، تبریز، خلیج فارس، محقق اردبیلی، خلیج فارس، علوم و تحقیقات، شیراز و فردوسی مشهد که در برگزاری این همایش نقش ایفا کردند افزود: برگزاری این چنین برنامه هایی نوید این را می دهد تا در آینده دانشگاه جهرم میزبان همایش هایی در سطح کشور باشد.
 

استاد دانشگاه تبریز‌: عنوان دوم تولید هندوانه در جهان مایه افتخار نیست.
عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه تبریز با اشاره به رتبه بین‌المللی ایران در عرصه سبزی و صیفی‌جات پرآب‌بر، این عناوین را مایه افتخار ندانست و گفت: ایران مقام دوم جهان در عرصه‌ تولید هندوانه و عنوان سوم دنیا در تولید خربزه را داراست که بیانگر لزوم تجدیدنظر در الگوی کشت است.
صاحبعلی بلندنظر در همایش ملی «رسالت جامعه علوم باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز در ایران» که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه جهرم برگزار شد، افزود: سیستم آبیاری نوین و آبیاری تحت فشار و روی آوردن به کشت سبزیجات گلخانه‌ای و کاهش سطح کشت از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه در ادامه سرانه مصرف سبزی در ایران را ۶۰۰ گرم در روز عنوان کرد و گفت:‌ بر خلاف برخی آمارهای غلط، از نظر مصرف سبزی با کشورهای پیشرفته‌ برابر هستیم و اگر آمارهای ضد و نقیضی در این باره ارائه می‌شوند، به این دلیل است که ممکن است در مصرف یک محصول زیاده‌روی شود، در حالی که از سایر سبزیجات استفاده نمی‌‎شود.

دکتر رضا صالحی: راه‌اندازی گلخانه‌های فوق پیشرفته از فرصتهای شغلی خوب برای دانش‌آموختگان رشته باغبانی است.
عضو هیئت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه تهران درباره مسئله بحران آب و ضرورت تشکیل گلخانه‌ها و مزارع صیفی‌جات نیز در این همایش گفت: مساله بحران آب در همه جای دنیا وجود دارد و سالیان گذشته حتی مناطقی از کالیفرنیا آمریکا نیز با آن دست به گریبان بودند، حتی بسیاری از گلخانه‌ها کاملا در بیابان‌های بی آب و علف اسپانیا ساخته شده است.
رضا صالحی،  با اشاره به فرصت‌های ایجاد شغل برای دانش‌آموختگان رشته کشاورزی افزود: راه‌اندازی مزارع صیفی‌جات و گلخانه‌های فوق پیشرفته، اصلاح بذر و... با توجه به معضلات آب از فرصتهای شغلی خوب برای دانش‌آموختگان رشته باغبانی است.

دکتر محمد هدایت : حدود ۹۸ درصد بذرهای دورگه در ایران، وارداتی است.
عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش گفت: ۷۲ درصد فضای گلخانه‌های کشور به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد و حدود ۹۸ درصد بذرهای دورگه مورد استفاده، وارداتی است. 
دکتر محمد هدایت در سخنرانی خود با موضوع «چالش‌ها و زمینه‌های کارآفرینی کشت گیاهان بافت» در همایش ملی «رسالت جامعه علوم باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز در ایران» که به میزبانی انجمن علمی دانشجویی علوم باغبانی دانشگاه جهرم به صورت مجازی برگزار می‌شد گفت: ظرفیت بالا در زمینه تولید بذرهای دورگه و همچنین پیش‌بینی بازار ۳۵ میلیارد دلاری آن در سال ۲۰۲۶ فرصت خوبی برای فعالیت در زمینه تولید بذور سبزی و صیفی در کشور می‌تواند بوجود آورد.
وی تصریح کرد: علم باغبانی شامل دانش هنر و پیشه کاشت داشت و برداشت و پس از برداشت سبزیجات درختان بین گیاهان زینتی دارویی ادویه‌ای و نوشابه و شیرابهای تعریف می‌شود.
ایشان افزودند: کشت بافت نیز به چالش کشیدن یاخته و بافت‌های گیاهی در یک محیط رشد کنترل شده فاقد آلودگی کشت درون شیشه قسمتی از کوچک بخش‌های گیاهی در محیط کشت گندزدایی شده تعریف می‌شود.
این متخصص کشت بافت اظهار کرد: در حوزه کشت بافت، زمینه‌های متنوعی از جمله تولید رقم‌های جدید، بذرهای مصنوعی، گیاهان عاری از ویروس، کشت بافت گیاهان زینتی، ریز ازدیادی، ریزپیوندی و ریز فلمه، تولید نیمگان‌ها برای تولید، ازدیاد انبوه گیاه و تولید مواد ثانویه دارویی، اشتغال و درآمدزایی وجود دارد.

دکتر سعیده علیزاده : عدم شناسایی درست گیاهان توسط عطارها و تجویز آن‌ها
عضو هیئت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه تبریز در ادامه این همایش در سخنرانی خود با موضوع «رشته باغبانی با رویکرد گیاهان دارویی» گفت: دلیل گرایش به گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در سال‌های اخیر، عوارض داروهای شیمیایی، سازگار بودن این گیاهان و دارو ها با طبیعت بدن، توجه به سلامت بدن و توانایی تهیه برخی از داروها تنها از گیاهان دارویی است.
دکتر سعیده علیزاده افزود: چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، عدم نگهداری صحیح گیاهان دارویی، انقراض گونه‌های طبیعی که بهتر است تحت کشت قرار گیرند و عدم تولید گیاهانی مناسب جهت استفاده از ترکیبات ثانویه آنها است.
به گفته وی عدم شناسایی درست گیاهان توسط عطارها و تجویز آن‌ها و انجام شدن این کار به صورت تجربی از دیگر چالش‌های حوزه گیاهان دارویی است.

دکتر موسی ترابی گیگلو : شیوه‌های کشت و برداشت نامناسب و مبارزه نامناسب با مشکلات 
عضو هیئت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در سخنرانی خود گفت: شیوه‌های کشت و برداشت نامناسب و مبارزه با مشکلات به صورت نامناسب، مواردی هستند با اینکه در ایران بخش زیادی از کشت‌وکار به این شیوه است، اما در جهان در حال منسوخ شدن است. 
دکتر موسی ترابی گیگلو افزود: امروزه در جهان،  برداشت محصولات به‌صورت مکانیزه صورت می‌گیرد که باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود. 
وی تصریح کرد: به مرور زمان فضای مورد نیاز برای کشت محدودتر شده است، اما راهکارهای بسیار خوبی نیز امروزه برای این مورد تولید شده است. باغ بام (Roof garden) که در آن روی پشت‌بام‌ها کشت صورت می‌گیرد، چیزی است که دارد در جهان با بهره‌وری بالا، رواج پیدا می‌کند. کشت عمودی مورد دیگری است که می‌توان از سطح و فضا، بیشترین استفاده را کرد.

دکتر حمیدرضاحیدری: ضرورت به‌کارگیری دانش مهندسی منظر در طراحی فضای سبز در ایران
مدرس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش در سخنرانی خود با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌هاف فضای سبز در زندگی امروز» نیز گفت: عدم شناخت از مهندسی منظر باعث برخی اقدام‌ها و تصمیم‌های نادرست شده است مثلاً گیاه کنوکارپوس با وجود مقاومت و سرسبزی در زیستگاه طبیعی خود گونه‌ای مهاجم است و برای محیط‌های شهری مناسب نیست، اما در سالیان گذشته در شهر اهواز کاشته شد که به شبکه‌های آبیاری و تأسیسات زیرزمینی خسارت وارد کرد.
دکتر حمیدرضاحیدری با بیان کسانی که این تصمیم را برای کاشت گیاه کنوکارپوس گرفتند از مهندسی منظر و فضای سبز تخصصی نداشتند و اگر تخصص داشتن در زمینه شناخت گیاهان و باغانی متخصص نبودند، افزود: امثال این تصمیم‌ها اندک نبودند، مثلاً به صورت طبیعی در محیط ایران درختان کهور می‌رویند و تصمیم گیرندگان برایکنترل ریزگردها اقدام به کاشت کهور در  بیابان‌های ایران کردند اما مشکل را که حل نکرد هیچ، مشکل دیگری ایجاد کرد؛ زیرا درختان کهور که اینجا می‌رویند با نژاد ایرانی است، اما درختان کاشته‌شده کهور آمریکایی بود که گونه‌ای مهاجم است.
این کارشناس سازمان فضای سبز اصفهان ابراز کرد: مدتی نیز درختان توت که در شهرها مدتی میکاشتند که این تصمیم نیز بدون تخصص بود توت درختی با پایه های نر و ماده است و ریزش ثمرات آن آلوده کننده معابر بود یا در جاهایی که با معضل کم آبی مثل اصفهان مواجه بودند درختان زیتون کاشته شد.
وی با بیان اینکه مهندسی منظر و فضای سبز کاری تخصصی است، اظهار کرد: در سنوات گذشته برای آبیاری فضای سبز اصفهان از آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استفاده شد که منجر به تشکیل کف در فضای سبز و ایجاد بوی تعفن در چمنزارها و مشکلات دیگر شد. کسانی که این تصمیم ها را گرفتند باید می‌دانستند که استفاده از پساب استانداردهای خاص خود را دارد.
ایشان با بیان اینکه برای منظر و فضای سبز علاوه بر اینکه لازم است نیازهای متناسب با خاک را بدانید و گیاهپزشک خوبی باشید، به دانشجویان توصیه کرد: از نرم‌افزارهای طراحی منظره استفاده کنند و به شرط داشتن خلاقیت، عدم تقلید و داشتن حرف و طرح‌های افزایش مهارت در زمینه‌های مختلف می‌توان در این رشته بسیار موفق بود.
این متخصص حوزه منظر درباره چالش‌های این رشته گفت: هنوز حرفه مهندسی معماری منظر و فضای سبز در ایران چندان شناخته شده نیست و به دلیل مشکلات اقتصادی توجه به مبحث منظر و منظر سازی فضای سبز نمی شود.
حیدری بیان کرد: البته از چالش‌های موجود در این رشته می‌توان به رقابت رشته‌های مهندسی معماری و باغبانی یا رقابت‌های شخصی و مشکلات زیست محیطی اشاره کرد. جامعه جهانی به معماری منظر نیاز دارد و با توجه به اینکه ارزش فضاهای باز برای مردم شناخته شده است، هیچ برهه‌ای به اندازه امروز برای مهندسی منظر مناسب مناسب نبوده است. 


این همایش ملی به میزبانی انجمن علمی دانشجویی علوم باغبانی دانشگاه جهرم با استقبال بسیار خوب به صورت مجازی با حضور اساتید، صاحب‌نظران و دانشجویان با محوریت نقش دانشجویان و اهمیت و کاربرد رشته علوم باغبانی، گیاهان دارویی و فضای سبز برگزار شد. در این همایش سه روزه که شامگاه سه‌شنبه ۹ آذرماه گشایش یافت، رویکردها پس از فارغ‌التحصیلی دانشجویان این رشته و نقش دانشجویان در پیشرفت و کارآفرینی بررسی شد.
شایان ذکر است؛ دانشکده کشاورزی دانشگاه جهرم شامل پنج رشته علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی صنایع غذایی، علوم و مهندسی مکانیک بیوسیستم، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی و علوم و مهندسی آب در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
 


نظر شما :