پروفسور ایزدپناه جهرمی در همایش پاسداشت نخبگی: از مهاجرت نخبگان بیمناک هستم.

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۹ کد : ۱۴۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۳۷
پروفسور ایزدپناه جهرمی در همایش پاسداشت نخبگی: از مهاجرت نخبگان بیمناک هستم.


همزمان با هفته پژوهش و در نهمین همایش ملی پاسداشت نخبگان، از کرامت‌اله ایزدپناه جهرمی، پدر علم ویروس‌شناسی گیاهی و چهره ماندگار علمی کشور تجلیل گردید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل: مراسم بزرگداشت پروفسور کرامت‌الله ایزدپناه جهرمی، چهره‌ی ماندگار گیاه‌پزشکی کشور و پدر علم ویروس‌شناسی گیاهی به همت بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه جهرم، دانشگاه شیراز، مجمع خیرین نخبه‌پرور فارس، مؤسسه استنادی جهان اسلام و شرکت سبزکاوشان فارس به صورت حضوری و مجازی با عنوان پاسداشت نخبگی برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور مسئولین شهرستان جهرم همچون حجت الاسلام والمسلمین دکتر مدبر امام جمعه جهرم، مهندس مهدی شفیعیان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم و سایر مسئولان استانی در سالن شهید اسدآبادی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز حاضر بودند؛ دکتر کامبیز مینایی رئیس دانشگاه جهرم با اشاره به دستاوردهای علمی و پژوهشی پروفسور ایزدپناه تاکید کردند: لزوم شناساندن مشاهیر به جوانان بسیار مهم است و استاد ایزدپناه از جمله نخبگانی هستند که باید علاوه ‌بر قدرشناسی، آنها را به جامعه معرفی، ترویج و الگوسازی کنیم.
در ادامه دکتر کرامت‌الله ایزدپناه گفتند: اگر قرار بود هر شاگردی به اندازه استاد خود بیاموزد، تمدن بشری هنوز در محدوده‌ی صفر درجا می‌زد. افتخار من در این زمینه این است که بسیاری از کسانی که روزی شاگرد من به حساب می‌آمدند، اکنون به مقام استادی رسیده‌اند.
یکی از افتخارها همین آقای دکتر صالحی است که هم در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه فیتوپلاسما شناخته شده هستند و خود من هر وقت در این زمینه مشکلی داشته باشم به ایشان مراجعه می‌کنم همچنین از آقای دکتر مینایی عزیز، ریاست محترم دانشگاه جهرم سپاسگزارم که به خوبی سخنرانی کرد و آماری ارائه دادند که برای خود من هم تازگی داشت.
از بنیاد ملی نخبگان سپاسگزارم. کار آنها در تأسیس مجمع خیران نخبه‌پرور قابل تقدیر است. اما دوتا ترس دارم، البته از خیلی چیزها می‌ترسم ولی دو تا ترس در این رابطه دارم، اول ترس من این است که نکند خدای‌ناکرده این مجموعه از اهداف خود منحرف شود، مثل بعضی چیزهای دیگر. اما ترس دوم من این است که البته متاسفانه از مرحله ترس گذشته و به یک مصیبت و بلا تبدیل شده به قول شاعر: ترسیدن ما چون که هم از بیم بلا بود/ اکنون ز چه ترسیم که در عین بلاییم، این مصیبت مهاجرت نخبگان است. بنیاد ملی نخبگان در دبستان و دبیرستان‌ها نخبگان را شناسایی می‌کند. از آن‌ها همه گونه حمایت می‌کند و پروبال می‌دهد، اما وقتی نخبگان بالا می‌آیند، امکان بالیدن ندارند، مثل اینکه شما به آن‌ها شنا‌کردن می‌آموزید، ولی استخر مناسب برای شنا ندارند یا آب استخر مناسب و قابل شنا کردن نیست. از آن طرف در مرزهای دور و نزدیک، آغوش‌ها برای پذیرفتن آنها باز است، این است که باید ما برای این مسئله فکر می‌کنیم.
ایشان در پایان افزودند: در دانشکده‌ی کشاورزی تخصص‌های گوناگون و در شهرستان جهرم نیز در حوزه‌ی کشاورزی مسائل مختلف چون زوال مرکبات وجود دارد که نیازمند پژوهش است و به نظرم این مراسم پیوند خوبی بین دانشگاه و جامعه‌ی کشاورزی جهرم است.
درباره‌ی خانه‌ای که به میراث فرهنگی جهرم اهدا شده، من تنها نبوده‌ام و خواهر و برادرانم نیز آن را اهدا کرده‌اند و از فرزندان خواهر بزرگم که ۲۷ سال پیش فوت شده و خاطره‌اش هنوز گرامی است و فرزندان برادر بزرگم که از اهدای این منزل حمایت کردند، سپاسگزارم. همه با طیب خاطر این منزل را اهدا کردیم.

همزمان با این آیین که مصادف با هفته‌ی پژوهش برگزار شد، به همت معاونت دانشجویی-فرهنگی دانشگاه جهرم، مراسمی در سالن وحدت دانشگاه جهرم به صورت نیمه‌حضوری و نیمه مجازی با حضور اساتید و شاگردان استاد در جهرم برگزار شد.
دکتر سید علی‌اکبر باقریان، از دانشجویان دکتر کرامت‌اله ایزدپناه گفت: من ۱۲ سال دانشجوی دکتر ایزدپناه در دانشگاه شیراز بودم و تعداد کمی را میشناسم که در تمام مقاطع مختلف دانشجوی دکتر ایزدپناه بوده‌ باشد و این برای من به نوعی افتخار است.
عضو هیات علمی دانشگاه جهرم  در ادامه افزود: درباره‌ی اخلاق و منش علمی و اخلاقی ایشان، حرفهای بسیاری وجود دارد اما بیش از همه، نظم و انضباط مثال‌زدنی، تکریم دانشجویان نخبه و نخبه‌پروری، تواضع، سختگیری علمی و البته همراهی با دانشجویان در اجرای فیلدهای علمی را می‌توان مثال زد. 
مراسم بزرگداشت پروفسور کرامت‌الله ایزدپناه جهرمی، چهره‌ی ماندگار گیاه‌پزشکی کشور و پدر علم ویروس‌شناسی گیاهی به همت بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه جهرم، دانشگاه شیراز، مجمع خیرین نخبه‌پرور فارس، مؤسسه استنادی جهان اسلام و شرکت سبزکاوشان فارس به صورت حضوری و مجازی با عنوان پاسداشت نخبگی برگزار می‌شود.
شایان ذکر است؛ خانواده‌ی ایزدپناه، منزل تاریخی پدری خود را به اداره‌ی میراث فرهنگی جهرم اهدا کرده‌اند که قرار است دفتر نمایندگی مجمع خیرین نخبه‌پرور فارس نیز در آنجا افتتاح شود.
 


نظر شما :