مافیای روغن اجازه بروز قابلیت‌های تولید داخل را نمی‌دهد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۹ کد : ۱۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۴۴
عضو گروه صنایع غذایی دانشگاه جهرم گفت: مافیای روغن اجازه بروز قابلیت‌های تولید داخل را نمی‌دهد.
مافیای روغن اجازه بروز قابلیت‌های تولید داخل را نمی‌دهد

مافیای روغن اجازه بروز قابلیت‌های تولید داخل را نمی‌دهد

عضو گروه صنایع غذایی دانشگاه جهرم با اعلام اینکه بیش از 90 درصد روغن موجود در کشور وارداتی است، گفت: مافیای روغن اجازه بروز قابلیت‌های تولید داخل را نمی‌دهد.

دکتر جواد توکلی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جهرم با اعلام اینکه در کشور ما قابلیت‌های زیادی برای تولید مواد غذایی وجود دارد، گفت: از ظرفیت‌های موجود به صورت مناسب استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مافیای بسیار بزرگ در بحث واردات کشور وجود دارد که اجازه رونق بخش تولید داخل را نمی‌دهد، تصریح کرد: بسیاری از محصولاتی که خارج کشور وارد می‌شود امکان تولید داخل وجود دارد.

مدیر پژوهشی دانشگاه جهرم ضمن اعلام اینکه 90 درصد روغن موجود در بازار کشور وارداتی است، خاطرنشان کرد: در ارتباط با سلامت روغن‌های وارداتی باید گفت روغن‌هایی که از آمریکای جنوبی وارد کشور می‌شوند به دلیل طولانی بودن راه، در سلامت روغن اثرگذار است. 

توکلی با اعلام اینکه امکان تولید روغن و مواد اولیه آن در داخل کشور وجود دارد، اظهار داشت: تولید جهانی کلزا دو تن در هکتار است که  آمریکا چهار تن در هکتار تولید میکند ولی در کشور ما حتی به 10 تن در هکتار هم رسیده ایم. در واقع باید گفت استان فارس قابلیت تامین همه مایحتاج داخلی را داراست و برای جلوگیری از واردات کافی است.

وی اضافه کرد: دانش تولید بسیاری از محصولات غذایی حتی در روغن وجود دارد، حتی برخی از وارد کنندگان با وجود توان قوی در تولید داخل میزان واردات را حتی به 60 درصد نیاز کشور هم رساندند، سال 84 میزان واردات ما به 90 درصد افزایش پیدا کرد.

 

نظر شما :