دانش‌آموختگان با چه کیفیتی فارغ‌التحصیل می‌شوند؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۷۱ اخبار
تعداد بازدید:۹۵۷
امروزه اشتغال یکی از دغدغه های جدی فارغ التحصیلان است به نحوی که بر اساس آمار با نرخ بیکاری بیش از ۲۰ درصد مواجه هستیم.
دانش‌آموختگان با چه کیفیتی فارغ‌التحصیل می‌شوند؟

امروزه اشتغال یکی از دغدغه های جدی دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور است همین موضوع ما را بر آن داشت تا با دکتر سعید رحمانیان رئیس مرکز ارتباط با صنعت و کار آفرینی و مدیر گروه مکانیک دانشگاه جهرم به گفتگو بنشینیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جهرم: سعید رحمانیان با اشاره به رشد بیش از 20 درصدی بیکاران در جامعه بیشترین نرخ بیکاری را مربوط به گروه‌علوم کامپیوتر با 40 درصد اعلام کرد. وی افزایش انگیزه ادامه تحصیل در بین جوانان را عامل مهمی در تاخیر بسیاری از جوانان آماده ورود به بازار کار را ارزیابی کرد.
 

رئیس مرکز ارتباط با صنعت و کار آفرینی دانشگاه جهرم با اشاره به ظرفیت بالای جوانان تحصیل کرده آنان را از سرمایه های اصلی کشور خواند و ابراز داشت که این سرمایه عظیم مدیران را به این نتیجه رسانده است که باید با برنامه‌ریزی درست از ظرفیت جوانان به نحو مطلوب برای ساختن جامعه استفاده کنیم.

وی افزود: در اشتغال زایی چهار روش مرسوم وجود دارد 1) سرمایه گذاری دولتی 2) سیاست های مالی 3) بازار برای شرکت های کوچک و متوسط و 4) اشتغال زایی از راه ایده های نو. در سال 1878 تلفن اختراع شد،‌ 75 سال طول کشید تا به 50 میلیون مشترک رسید. رادیو 63 سال زمان برد تا به 50 میلیون مشترک رسید. اما بازی "انگری برد" تنها 53 روز طول کشید تا به 50 میلیون مشترک رسید. این پرسش می آید چه چیز عامل این رکورد بوده است؟ اگر بخواهیم یک پاسخ صحیح به این تغییر سریع در روند گسترش تکنولوژی بدهیم، ‌یک کلمه است : «زیر ساخت». ایجاد و توسعه "زیرساخت ها" کشور را به سمت کارآفرینی سوق خواهد داد. یکی از این زیرساخت های اساسی دانشگاه ها و برنامه های کارآفرینانه آنهاست.
 

سعید رحمانیان یکی از شاخص‌های رده‌بندی دانشگاه‌ها در کشور را موفقیت دانش‌آموختگان آن دانشگاه ارزیابی کرد و افزود: بسیار مهم است که دانش‌آموختگان با چه کیفیتی فارغ‌التحصیل می‌شوند و در بازار کار و در مسئولیت‌هایی که دارند در چه موقعیتی قرار می‌گیرند و عملکردشان چه خواهد بود. کاری که در دانشگاه ها می‌تواند انجام گیرد این است که فرد دانش‌آموخته را برای ورود به بازار کار آماده کند. بخشی از این آماده سازی ها در آموزش‌های درسی مصوب است. آموزش‌های دانشگاه باید به ایجاد خلاقیت، تفکر نوآور و کارآفرین بودن دانشجو کمک کند. از طرف دیگر آموزش های کارآفرینانه و راه اندازی کسب و کار در کنار زیر ساخت های نرم و سخت می تواند در فرایند اشتغال به دانشجویان کمک نماید.
عضو هیات علمی دانشگاه جهرم با اشاره به اینکه در همین راستا مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه اقدام به برپایی برنامه های گوناگونی از جمله برگزاری دوره آموزشی تحت عنوان "کافه کارآفرینی" به صورت هفتگی با همکاری سایر اساتید به بیان اصول کارافرینی پرداختتند و سپس با همکاری سازمان فنی و حرفه ای به صورت رایگان برنامه های آموزشی مانند تراشکاری، عکاسی و کار با کامپیوتر با استقبال پر شور دانشجویان مواجه گردید.
رحمانیان افزود: مرکز رشد فناوری جهرم از جمله زیرساخت های توسعه کارافرینی می باشد که با پیگیری های صورت گرفته تاکنون پنج شرکت در این مرکز توسط اعضای هیات علمی تاسیس و در حال فعالیت می باشند.
وی آشنایی دانشجویان با تجربیات فناورانه و مدل های کسب و کار را مهم، و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین را امری ضروری دانست تا همکاری بین اساتید و دانشجویان در انجام فعالیت های تحقیقاتی و استفاده از امکانات آزمایشگاهی در سال آینده توسعه و پیشرفت بیشتری حاصل گردد.
رئیس مرکز ارتباط با صنعت و کار آفرینی: ایجاد کارگاه فنی و مهندسی را از جمله دیگر زیرساخت های لازم دانست که با ایجاد آن دانشجویان می تواند ایده ها و محصولات فناورانه خود را با سهولت بیشتر بسازند و مورد آزمایش قرار دهند.


نظر شما :