شريعتي برخلاف تصور همگان چهره‌اي همچنان مظلوم

۳۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۷۸ اخبار
تعداد بازدید:۹۲۵
29 خردادماه سالروز درگذشت مرحوم شريعتي، بازخواني سخنان رهبر انقلاب بهترين منبع و ماخذ براي شناخت شخصيت مرحوم شريعتي است.
شريعتي برخلاف تصور همگان چهره‌اي همچنان مظلوم

از شگفتي‌هاي زمان و شايد از شگفتي‌هاي شريعتي اين است كه هم طرفداران و هم مخالفانش نوعي هم‌دستي با هم كرده‌اند تا اين انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگه‌دارند."  اين سخنان آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب در واقع اعتراضي است به آنچه كه از سوي دو طيف موافقان و مخالفان علي شريعتي نسبت به او روا داشته مي شود و سعي مي‌شود تا او را آن طور كه مي‌خواهند و نه آن چنان كه بود معرفي كنند.

رهبري معظم انقلاب مي فرمايند: او يك انسان تلاشگر و در راه عقيده و فكر اسلامي خستگي‌ناپذير و ارعاب‌ناپذير بود. وجودي بود كه در يك مقطع زماني واقعاً به او نياز بود و او خلأهايي را پر كرد. البته اين به آن معني نيست كه كار شريعتي بي‌عيب و بي‌نقص بود. يقيناً كار او اگر فارغ از بقيه‌ تلاش‌هايي كه در جامعه انجام مي‌داد، مورد ملاحظه‌ قرار بگيرد، كار كاملي نخواهد بود؛ امّا در كنار تلاش‌هايي كه آن روز انجام مي‌گرفت، حقيقتاً يك جريان بزرگ براي گسترش فكر اسلامي بود.‌

29 خردادماه سالروز درگذشت مرحوم شريعتي، بازخواني سخنان رهبر انقلاب كه شريعتي را از دوران پيش از سفر به فرانسه مي‌شناخته‌اند، بهترين منبع و ماخذ براي شناخت شخصيت علمي مرحوم شريعتي است. متن زير برگرفته از بيانات رهبري فرزانه انقلاب در اولين سالگرد وفات دكتر علي شريعتي در سال 59 است.

 

روشنفكري در ايران قهر كرده با دين به دنيا آمد
خط روشنفكري در ايران از حدود مشروطه شروع شد اين يك خط است آشنايي با فرهنگ بيگانه و فرهنگ غربي آشنايي با محصولات انديشه انسان‌هايي در ماوراء اين مرزها، اينها ميراث خط روشنفكري ميرزا ملكم خانم و افرادي از اين قبيل نمونه‌هايي از اين جهت‌گيري و اين جريان بودند. اندكي از فرهنگ بسته داخل ايران چشم‌هايشان افق‌هاي دورتري را ديده بود و آن‌ها در اينجا بازگو مي‌كردند، مردماني از لحاظ هوش و درك از سطح متوسط مردم بالاتر و از لحاظ مطالعات متوجه به فرهنگ و انديشه‌نويسي كه از آن‌سوي مرزها براي ما به ارمغان مي‌آمد، اينها روشنفكرها بودند. اما روشنفكري از آغاز ولادتش در ايران قهر كرده با مذهب بدنيا آمد و اين يك چيز تقليدي‌بود، چون اروپايي كه آنها جريان روشنفكري را از آن تغذيه شده بودند و به عاريت گرفته بودند با مذهب قهر بود. مذهب در اروپا يك حركت ضدعلم، يك حركت ضدروشن‌بيني و روشنفكري و روشن‌يابي ارزيابي مي شد به طوري كه در نوشته‌ هاي محققين روشنفكر دور و بر مشروطيت امثال تقي‌زاده‌ها و غيره، اينها كه سوابق مذهبي و اسلامي هم داشتند شرط لازم و اصلي روشنفكر را روي‌گرداني از مذهب مي‌دانستند. كار به جايي رسيد كه روشنفكر يعني ضدمذهب، يعني بي‌خبر از حقايق مذهب.

شريعتي؛ آنتي‌تز روشنفكري غيراسلامي
روشنفكر مذهبي لزوما مبارز بود ولي نوع مبارزه فرق داشت، اما به هرحال مبارزه و مقاومت در مقابل دستگاه جبار، شرط اول آگاهي و آشنايي با اسلام و پيش‌نويس و انديشه روش اسلامي بود. شريعتي آن كسي بود كه نقطه التقاع روشنفكري قبل قرار گرفت. لذا حق بزرگي به گردن انديشه روشن‌بيانه و روشنفكرانه اسلامي دارد. علي شريعتي با فعاليت و سخنراني در حسينه ارشاد در سوق دادن دانشجويان به سمت روحانيت و مذهب نقش موثري داشت و توانست دانشجويان را متمايل به دين كند. به قول آقايان «آنتي تز» جريان روشنفكري ضد اسلامي دقيقا شريعتي بود.

اختلاف‌افكني بر سر شريعتي بازي دشمن بود

رهبر فرزانه انقلاب مي فرمايند: دشمن در آن وقت خوب فهميد كه به كجا تكيه كند. نقش اختلاف افكني، و در اين نقش دشمن يك جانبه بازي نكرد بلكه دو جانبه بازي كرد. از دو طرف دو جناح و دو جبهه را به جان هم انداخت. كساني را به بهانه اشتباهات شريعتي آنچنان برانگيخته كرد كه حاضر شدند بگويند اين حتي دين ندارد، و در سوي ديگر انتقاد تبديل شد به فحاشي و اين اختلاف به دو حركت شديد متاخصم مبدل شد و بعد از آن‌همه كوشش و تلاش كه توانسته بود روحانيت و جوان را در كنار هم قرار بدهد اين دو به تدريج با هم قهر مي‌كردند و از هم روبر مي‌گرداندند. اين دقيقا حركت حساب شده دشمن بود به جهت اختلاف افكني در بين جامعه ايراني، اسلامي.

من مريد مطهري هستم

شريعتي خود رويكردي تاييدي نسبت به شخصيت و مواضع شهيد مطهري داشته است. مقام معظم رهبري در اين رابطه مي فرمايند: «شريعتي به خود من بارها مي ‌گفت كه من مريد مطهري هستم، مطهري را استاد خودش مي ‌دانست و ستايشي كه او از مطهري مي‌كرد، ستايش يك آشنا به شخصيت عظيم و پيچيده و پرقواي مطهري بود، اما مطهري در سايه و يا در پرتو حسن ظن و اقبالي كه جوان روشن بين روشنفكر و نسل تحصيل كرده به اسلام پيدا كرده بود شناخته شد. قبلا مطهري را همكارها و همدرس ‌ها و شاگردهايش فقط مي ‌شناختند، طلوع مطهري در آفاقي شد كه آن آفاق را از لحاظ جو كلي كوشش ‌هاي شريعتي به وجود آورده بود و يا در آن سهم بسيار بزرگي داشت. البته ارج و ارزش فيلسوف متفكر پرمغزي مثل مطهري در جاي خود روشن و واضح است.»

 

" گردآوري توسط واحد روابط عمومي و امور بين الملل دانشگاه جهرم "


نظر شما :