برگزاری اولین نشست های علمی هفته پژوهش با سخنرانی دکتر توکلی و دکتر طیبی

۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۶ کد : ۱۸۲۸ اخبار
تعداد بازدید:۹۳۰
برگزاری اولین نشست های علمی هفته پژوهش با سخنرانی دکتر توکلی و دکتر طیبی


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ اولین روز از هفته پژوهش با سخنرانی دکتر جواد توکلی با موضوع بررسی شبهات و شایعات در مورد روغن های خوراکی و دکتر هاجر طیبی با موضوع جدیدترین های فرزندپروری ویژه دانشجویان و مادران شاغل در سالن وحدت دانشگاه برگزار گردید.
دکتر جواد توکلی عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی به بررسی شبهات و شایعات در مورد روغن های خوراکی پرداخت و گفت: روغنهای مختلف دارای کاربردهای متفاوت هستند، که برهمین اساس باید روغن مناسب انتخاب کرد.  روغن های خوراکی بر اساس نوع کاربرد به سه گروه روغن های سالادی، پخت و پز و سرخ کردنی تقسیم می شوند. روغن های سالادی بیشتر شامل روغن های با ارزش تغذیه ای بالا هستند (حاوی اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان و ویتامین ها). روغن های سرخ کردنی شامل روغن های با مقاومت حرارتی بالاست. روغن های مخصوص پخت و پز حد واسط این دو روغن است. قطعا روغن با ارزش تغذیه ای بالا به خاطر نوع اسیدهای چرب، مناسب سرخ کردن نیست.
همچنین در این سخنرانی در مورد تعدادی از شایعات در مورد روغنهای خوراکی پاسخ داده شد: 
1. روغن پالم بهترین روغن جهت استفاده در فرمولاسیون روغنهای سرخ کردنی است.
2. استفاده از روغن های استخراج شده در مغازه های روغن کشی به دلیل عدم انجام فرایند تصفیه مضر است.
3. روغن کنجد با وجود مقدار بالا ترکیبات آنتی اکسیدانی، به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع با مقدار بسیار بالا، اصلا مناسب فرایند سرخ کردن نیست و برای مصرف سالادی یا پخت و پز معمولی با مدت زمان کم مناسب است.
4. روغن زیتون دارای انواع فرابکر، بکر، بکر معمولی، تصفیه شده و روغن تفاله می باشد. روغن تفاله با عنوان پومیس اصلا مصرف خوراکی ندارد. روغن تفیه شده زیتون قابلیت استفاده به عنوان روغن پخت و پز را دارد. روغنهای فرابکر و بکر نیز کاربرد سالادی دارند.
5. روغن های حیوانی در صورت استفاده به میزان کم، برای سرخ کردن مناسب هستند. بزرگترین مشکل انها وجود اسیدهای چرب ترانس است. یکی از دلایل این مشکلات، تولید به صورت سنتی و در شرایط کنترل نشده است.
هچنین دکتر هاجر طیبی عضو هیات علمی گروه روانشناسی و سرپرست مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه و مشاور رئیس در امور زنان و خانواده به مباحثی در خصوص کیفیت ارتباط با فرزند، تعامل باهمسر، سلامت روان مادر، پرهیز ازخشم و تبعیض و مقایسه و سایر واکنش های عجولانه و غیر آگاهانه پرداخت.
 


نظر شما :