استفاده از آينه‌هاي سهموي در توليد برق و آب‌شيرين‌كن

۰۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۳ کد : ۱۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۶۵
دكتر حامد دهدشتي راهكارهايي براي استفاده از انرژي خورشيدي با استفاده از آينه‌هاي سهموي در توليد برق و آب‌شيرين‌كن را ارائه كرد.
استفاده از آينه‌هاي سهموي در توليد برق و آب‌شيرين‌كن

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دانشگاه: دكتر حامد دهدشتي عضو هيئت علمي دانشگاه جهرم با بيان اينكه در حال حاضر بيشتر نيروگاه‌هاي خورشيدي ساخته شده در ايران از پنل‌هاي توليدكننده‌ي الكتريسته استفاده مي‌كنند كه توان بسيار پاييني دارند، گفت: نيروگاه برق خورشيدي خليج فارس در همدان به عنوان نمونه، تنها هفت مگاوات ظرفيت دارد.

حامد دهدشتي با رد تصور رايج كه بهترين روش را در زمينه‌ي توليد برق خورشيدي پنل‌هاي توليدكننده‌ي الكتريسته مي‌داند، افزود: مؤثر‌ترين راه توليد برق از خورشيد كه در كشور مراكش نيز اجرا شده، استفاده از آينه‌هاي سهموي است و مشابه اين روش، در ابعادي وسيع‌تر و با تكنولوژي به‌روزتر، تا چندسال آينده در عربستان اجرا خواهد شد.

وي با توضيح اينكه تكنيك اين نيروگاه‌ها با بيان اينكه در نيروگاه‌هايي مانند نيروگاه مراكش از آينه‌هاي مقعر استفاده مي‌شود كه به تمركز نور مي‌انجامد و سبب توليد درجه حرارت بالا مي‌شود، خاطرنشان كرد: يكي از موثر‌ترين روش‌ها كه در مراكش هم از آن استفاده شده است، اين است كه از ميان آينه‌هاي مقعر يا آينه‌هاي سهموي شكل، لوله‌هايي ردشده كه در آن نمك مذاب جريان دارد. تمركز نور خورشيد توسط آينه‌هاي مقعر روي اين لوله‌ها، دماي نمك مذاب را تا 550 درجه‌ي سانتي‌گراد بالا مي‌برد و نمك مذاب پس از جذب انرژي و رسيدن به اين دما در مجاورت لوله‌هاي آب قرار مي‌گيرد

عضو هيات علمي دانشگاه جهرم افزود: آب توسط حرارت نمك مذاب بخار مي‌شود و بخار آب نيز توربين‌هاي بخار را مي ‌چرخاند كه در نهايت انرژي اين توربين‌ها، ژنراتور‌هاي برق را براي توليد الكتريسته به حركت در مي‌آورد، البته بخشي از اين نمك مذاب با دماي بالا در مخازن بزرگي ذخيره مي‌شود تا در هنگام شب و نبود نور خورشيد، لوله‌هاي آب را گرم و توليد بخار كند.

ايشان يكي از بزرگترين نيروگاه‌هاي برق در جهان كه با اين روش برق توليد مي‌كند، در كاليفرنياي آمريكا قرار دارد كه 350 مگاوات برق توليد مي كند.

وي در ادامه به مزاياي اين روش در راه‌اندازي تأسيسات آب‌شيرين‌كن نيز اشاره كرد و گفت: اقليم و جغرافياي خاص ايران و همچنين خشكسالي‌هاي پي‌درپي در ايران، كمبود آب شرب در برخي نقاط كشور خصوصاً مناطق جنوبي در وضعيت بحراني قرار دارد و يكي از راهكارهاي قابل توجه در دنيا براي غلبه بر بحران كم‌آبي روش تصفيه‌ي آب است.

دكتر دهدشتي با توضيح اينكه آب قابل شرب از آب‌هاي موجود غيرقابل شرب(آب دريا و يا اقيانوس) تحصيل مي‌شود، افزود: در تصفيه‌ي آب به روش تقطير به آب خام آنقدر حرارت داده مي‌شود كه به صورت بخار درآيد و سپس بخار حاصله را ميعان كرده تا آب تقريباً عاري از هرگونه ناخالصي ناشي از نمك به دست آيد. بنابراين در تقطير با تغيير فاز روبرو هستيم و بيشتر هزينه‌ي تقطير ناشي از همين تغيير فاز است.

محقق جهرمي در ادامه دو روش پيشنهادي را جهت طراحي و ساخت نيروگاه­هاي متعدد خورشيدي با تكنولوژي مشابه آنچه در مراكش، عربستان، كاليفرنيا و ... پيشنهاد كرد و گفت: دولت مي‌تواند با سرمايه‌گذاري مستقيم يا ترغيب بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري، آب‌هاي دريا را تبخير نموده و با استفاده از بخار آب حاصل، توربين‌هاي توليد برق را به حركت درآورد و از اين راه ميزان قابل توجهي برق توليد و سپس با تقطير بخار آب آب تصفيه‌شده توليد كند و بدين ترتيب آب شرب خطه وسيعي از جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال كشور را تامين كند.

وي در پايان اضافه كرد: به موازات روش فوق، دولت مي‌تواند با درنظرگرفتن تمهيدات لازم و رفع موانع موجود، مردم را ترغيب به نصب پنل‌هاي توليدكننده‌ي الكتريسته در پشت‌بام منازل كند كه اين مسئله در صورت تحقق مي‌تواند كمك شاياني به تأمين برق در ساعات اوج مصرف كند.


نظر شما :