نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

۰۳ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۹ کد : ۲۱۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۵۹۲
رئیس دانشگاه جهرم، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز سال تحصیلی، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) و شروع سال تحصیلی جدید، به قدمت رسانه و اهمیت دینی آن پرداخت و گفت: اگر تاریخ را واکاوی کنیم، به اهمیت رسانه بیشتر می‌توان پی برد و همین عنوان پیامبری برای نبی مکرم اسلام(ص) بیانگر رسالت آن حضرت از حق تعالی برای عموم مردم است. حتی کتاب اسلام و اصل قرآن نیز رسانه است و اصول رسانه را از این کتاب می‌توان استخراج کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینۀ دستاوردهای دانشگاه جهرم در حوزۀ کارآفرینی طی دوسال اخیر گفت: در حوزۀ رفع مشکلات کشاورزان و باغداران، دانشگاه جهرم گام‌های خوب و نویی برداشته است که پیش از این در جهرم شکل نگرفته بود. تاسیس کلینیک کشاورزی دانشگاه جهرم نقش موثری در حل معضلات کشاورزی شهرستان داشته است. رئیس دانشگاه جهرم با اشاره به امکان بورسیۀ صنعتی تعدادی از دانشجویان نوورود دانشگاه جهرم در صنعت گفت: شاید بتوان گفت این اتفاق برای نخستین بار است که در فارس رخ می‌دهد و ما خوشوقتیم که می‌توانیم نیروی مورد نیاز صنعت را در دانشگاه جهرم از سال جاری آموزش دهیم. وی با بیان اینکه این رویداد یک اتفاق خوب برای شهرستان و دانشجویان داوطلب تحصیل در این دانشگاه است، ابراز کرد: فعلاً دو شرکت صنعتی در شیراز، اعلام آمادگی خود را برای بورسیه دانشجویان رشته‌های مهندسی این دانشگاه در مقطع کارشناسی و ارشد بیان کرده و تا پایان تحصیل حمایت خواهند کرد تا پس از پایان تحصیل در آن شرکت‌ها مشغول به کار شوند.
نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

رئیس دانشگاه جهرم، دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز سال تحصیلی، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) و شروع سال تحصیلی جدید، به قدمت رسانه و اهمیت دینی آن پرداخت و گفت: اگر تاریخ را واکاوی کنیم، به اهمیت رسانه بیشتر می‌توان پی برد و همین عنوان پیامبری برای نبی مکرم اسلام(ص) بیانگر رسالت آن حضرت از حق تعالی برای عموم مردم است. حتی کتاب اسلام و اصل قرآن نیز رسانه است و اصول رسانه را از این کتاب می‌توان استخراج کرد.

حجت‌الاسلام دکتر محمد عباس‌زاده با بیان اینکه کارکرد شعر و ادبیات نیز در گذشته بعد رسانه‌ای آن بوده است، افزود: شعر و ادبیات در گذشته کارکرد تبلیغی نیز داشته و شعرا و نویسندگان رسانه‎های آن دوران بوده‌اند.

وی بیان کرد: در برنامه‌ای که رهبری به عنوان گام دوم مطرح کردند رسانه نقش دارد و پس از آن هم جهاد تبیین از موضوعات مورد تأکید رهبری بوده است و هرکس به میزان توانایی خود باید برای تبیین بکوشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینۀ دستاوردهای دانشگاه جهرم در حوزۀ کارآفرینی و حل مشکلات صنعت و جامعه طی دوسال اخیر گفت: در حوزۀ کشاورزی، دانشگاه جهرم با تاسیس مرکز مشاوره و کلینیک کشاورزی گام‌ بلندی در جهت حل مشکلات باغداران و کشاورزان برداشته است که پیش از این در جهرم شکل نگرفته بود.

وی ضمن اشاره به دستاوردهای مختلف حوزه‌های عمرانی دانشگاه جهرم، اظهار داشت: خوشبختانه در مهر ماه سال جاری ۸ کلاس و آزمایشگاه در دانشکدۀ نواحداث کشاورزی راه‌اندازی شده و قرارداد دو طبقۀ دیگر دانشکده هم منعقد می‌شود که با افتتاح آن یکهزاروپانصد متر مربع به فضای آموزشی دانشگاه جهرم افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه جهرم با بیان پیشرفت پروژه ۵۰ تا ۵۵ درصد دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه جهرم گفت: یک سوم طبقۀ همکف به صورت موقت برای استفاده در مهرماه سال جاری، به صورتی که راه عبور دانشجو از وسط کارگاه پیمانکاران نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عباس‌زاده با اشاره به میزان پیشرفت پروژه‌هایی چون: سازۀ کتابخانۀ مرکزی، سالن مطالعۀ دانشجویان و دیوارچینی سولۀ اهدایی امام جمعۀ شیراز برای آزمایشگاه مرکزی، ادامه داد: سلف سرویس دانشجویی نیز آخرین مرحله تکمیل پروژۀ خود را با پیشرفت 90 درصد پشت سر گذاشته است. همچنین یادمان شهید گمنام و محوطۀ آن شامل آبدارخانه، مصلی و پله‌های دسترسی نیز با همکاری خیرین و کار جهادی بسیجیان اتمام یافته است.

رئیس دانشگاه جهرم با اشاره به ایجاد امکان بورسیۀ صنعتی تعدادی از دانشجویان نوورود دانشگاه جهرم در صنعت گفت: شاید بتوان گفت این اتفاق برای نخستین بار است که در فارس رخ می‌دهد و ما خوشوقتیم که می‌توانیم نیروی مورد نیاز صنعت را در دانشگاه جهرم از سال جاری آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه این رویداد یک اتفاق خوب برای شهرستان و دانشجویان داوطلب تحصیل در این دانشگاه است، ابراز کرد: فعلاً دو شرکت صنعتی در شیراز، اعلام آمادگی خود را در این خصوص اعلام نموده اند.

عباسزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلات دانشگاه جهرم گفت: یکی از چالش های دانشگاه،عدم ارتباط پایدار شهری است و در حلقۀ واسط نخبگانی و مسئولان ادارات شهر کمی ضعف داریم که امیدواریم با تلاش‌های مستمر طرفین این مساله نیز مرتفع گردد.

این عضو هیات عملی دانشگاه جهرم با بیان اینکه هنوز مصوبات سفر استاندار به شهرستان اجرایی و عملیاتی نشده که امیدواریم که هرچه سریعتر شاهد بهره‌برداری آن باشیم، ابراز کرد: دانشجویان دانشگاه جهرم هریک، سفیری از شهرستان در جای جای ایران اسلامی خواهند بود و توقع این است که به خوبی بتوانند از مواهب و امکانات شهرستان استفاده کنند.

وی با اشاره به نقش دانشگاه جهرم در حل برخی مشکلات افزود: گذشته از خدمات کلینیک کشاورزی، مرکز آپای دانشگاه جهرم نیز با توجه به حمله‌های سایبری اخیر، در حال خدمات‌دهی و تأمین امنیت شبکه با استفاده از ظرفیت استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه درشیراز و سایر شهرهای همجوار است.

وی با اشاره به انجام تمهیدات لازم برای برگزاری همایش بزرگ آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری با محوریت دانشگاه جهرم، افزود: این همایش بزرگ بین المللی با همکاری مجامع و نهادهای داخلی و خارجی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ برگزار و سایت این همایش نیز به زودی با حضور مسئولان افتتاح و با اعلام محورهای همایش، فراخوان مقالات از جامعه دانشگاهی و اندیشمندان حوزوی و پژوهشگران آغاز خواهد شد.

دکتر عباس‌زاده با بیان همکاری خوب دو دانشگاه کازرون و فسا برای استقلال هیات امنای این سه دانشگاه ابراز کرد: استقرار هیأت امنای سه دانشگاه همجوار در فارس با همدلی دانشگاه‌های کازرون و فسا محقق شد که برای دانشگاه جهرم قدمی بلند است و ان‌شاءالله جلسه دوم هیأت امنا نیز سه‌شنبه در تهران برگزار خواهد شد. 

وی با اشاره به تلاش برای توسعۀ فضای سبز دانشگاه افزود: در حوزه فضای سبز حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نهال سبز با همکاری خیران کاشته شده است.

روند آموزشی و پژوهشی در دانشگاه جهرم رو به پیشرفت است

معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه جهرم نیز در این جلسه گفت: دانشگاه جهرم در حال حاضر دومین دانشگاه جامع استان با حدود ۲ هزار دانشجو است که این دانشجویان در حدود  30 رشته کارشناسی و ارشد مشغول به تحصیلند.

دکتر محمدابراهیم سمیع با بیان اینکه از مهر گذشته، کل دانشگاه حضوری شد و این به منزلۀ شروع مجدد آموزش عالی بود، افزود: چندسالی بود که ما توسعۀ رشته‌ای در دانشگاه جهرم نداشتیم و در فرصت کرونا برای برنامه‌ریزی مجدد  تأکید خود را بر رشته‌های کارشناسی ارشد گذاشتیم که از جمله دستاوردهای آن، افزوده‌شدن رشته‌هایی در مقطع کارشناسی ارشد چون: مهندسی بیوتکنولوژی با وجود نیاز به آزمایشگاه‌های پیشرفته و رشته‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی الکتریکی، فلسفه و کلام اسلامی، باغبانی با گرایش پرطرفدار میوه‌‌های گرمسیری بود. همچنین در مقطع کارشناسی نیز دو رشته فقه و مبانی و حقوق و روان‌شناسی به دانشگاه جهرم افزوده شد که با استقبال خوب، امسال دومین ورودی آن‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مجدد مرکز انتشارات دانشگاه جهرم گفت: مجوز این مرکز به دلیل رکود چندساله لغو شده بود که خوشبختانه توانستیم آن را بازگردانیم و هم‌اکنون این مرکز اجازۀ نشر کتب و منشورات علمی را دارد. سال گذشته این مرکز حدود ۱۵ جلد کتاب از اعضای هیئت علمی داخل و خارج از دانشگاه جهرم را منتشر کرده و حدود 6 کتاب دیگر نیز در دست داوری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای اخیر دانشگاه جهرم اظهار کرد: راه‌اندازی پرونده الکترونیکی پژوهشی اساتید، ایجاد و بروز رسانی خودکار صفحۀ شخصی اساتید در سایت دانشگاه و مقام بیستم در شاخص H Index با تلاش دو عضو هیئت علمی دانشگاه از جمله فعالیت‌های مهم پژوهشی این دانشگاه بوده است.

سمیع تصریح کرد: جذب دانشجویان بین‌المللی که بین دانشگاه‌های منطقه شاخص است، راه‌اندازی نشریۀ تخصصی علمی پژوهش‌های بین رشته‌ای ادبیات و هنر و پیوستن به شبکۀ آزمایشگاه‌های کشور(شاعا)، از دیگر دستاوردهای مهم پژوهشی دانشگاه است.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه جهرم، تدوین سند طرح تحول دانشگاه، تعریف مأموریت جدید برای دانشگاه جهرم و در ادامه، سند راهبردی دانشگاه، رفتن به سمت دانشگاه‌های جامعه پرداز و تمدن ساز با راه‌اندازی کلینیک تخصصی کشاورزی دانشگاه، راه‌اندازی مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برگزاری تورهای فناوری برای اساتید و دانشجویان و انعقاد تفاهم با شرکت‌های دانش‌بنیان از اتفاقات خوب اخیر در دانشگاه جهرم در حوزۀ آموزشی و پژوهشی بوده است.

استمرار بودجه، شرط پیشرفت پروژه‌های عمرانی دانشگاه

معاون مالی اداری دانشگاه جهرم نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت نسبتاً خوب روند پروژه‌های عمرانی گفت: ساخت دانشکده کشاورزی با 5هزار و ۵۰۰ متر زیر بنا حدود هفت سال پیش آغاز شد که هم‌اکنون با چهار طبقه، بزرگترین پروژه عمرانی دانشگاه جهرم است.

دکتر سعید رحمانیان با بیان اینکه در مهرماه جاری بخشی از طبقۀ اول و همکف این دانشکده شامل هشت کلاس و آزمایشگاه افتتاح شد، افزود: با بهره‌برداری از این دانشکده یکهزار و پانصد متر مربع به فضای آموزشی اضافه می‌شود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم طبقه اول ظرف یک‌سال بهره‌برداری شود.

وی با اشاره مشکلات اتصال به آب شهری افزود: با وجود خواسته‌ و تلاش‌های مسئولان، مشکل اتصال به آب شهری دانشگاه برقرار است و قرارداد مناقصۀ دوم برای حفر چاه اخیراً مطرح شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه پرداخت‌های رفاهی کارکنان دانشگاه در سال گذشته، نسبت به سه سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه جهرم نیز ضمن قدردانی از حضور اصحاب رسانه در دانشگاه به تشریح اقدامات گذشته و پیش رو در چهار بخش دانشجویی، فرهنگی، تربیت بدنی و مشاوره و سبک زندگی دانشجویان پرداخت.
دکتر محمد صادق افروزه با اشاره به دستاوردهای حوزه دانشجویی که زمینه ساز ایجاد ظرفیت خوابگاهی 350 نفره ملکی شد به تغییر سیستم اتاق دهی از سنتی به مدرن مطابق با استاندارهای دانشگاه های بزرگ اشاره کرد. علاوه بر این به صنعتی شدن کامل آشپزخانه دانشگاه و در نتیجه بهبود وضعیت بهداشتی آن تاکید و در ادامه عادلانه نمودن سیستم رزوازسیون تغذیه از طریق تغییر سیستم قدیمی به سیستم جدید کالینان در یکسال گذشته اشاره نمود. وی در زمینه وام دانشجویی افزود: به واسطه تسویه حساب صد در صدی خوابگاه های ملکی و تلاش کارکنان حوزه دانشجویی فرهنگی بالغ بر 3 میلیارد تومان وام های متنوع در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در حوزه فرهنگی نیز سال گذشته افتخار خادم الحسینی به دانشگاه جهرم رسید و در بخش مسابقات دانشجویی رویش 5 مقام کشوری، در بخش حرکت 2 مقام کشوری و همچنین دانشجوی برگزیده جشنواره نانو و هلال احمر و بسیجی از دیگر افتخارت این بخش بوده است که به همت والای مدیران، کارکنان و دانشجویان فعال صورت گرفت. همچنین با تلاش و حمایت ریاست دانشگاه دانشجویان در تمام طرح های وزارتی حامیم، ولایت، راهیان نور، راهیان پیشرفت و اردوهای جهادی و مذهبی حضور فعال داشته اند.
در حوزه تربیت بدنی سال قبل زمین ساحلی شهید محمود غفاری توسط جناب آقای دکتر داداش پور ریاست محترم سازمان امور دانشجویان افتتاح و پروژه سالن ورزش های رزمی شروع گردید که 40 درصد پیشرفت فیریکی داشته است. همچنین برای اولین بار در مسابقات المپیاد قهرمانی تبریز 3 عنوان قهرمانی، در مسابقات قهرمان کشوری یک عنوان قهرمانی و در تابستان گذشته مقام سوم تیم تنیس روی میز دختران شاهد و ایثارگر از دستاوردهای این بخش می باشد. در بخش مرکز مشاوره و سبک زندگی ضمن برگزاری طرح های پایش سلامت روانی و جسمانی، طرح های پات و خدا قوت و چندین طرح متنوع به مشاوره های گوناگون به دانشجویان پرداخته شده و در این مسیر امروز مشاوره های آنلاین و ارایه خدمات به همشهریان گرامی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین موارد بهداشت محیط به صورت دوره ای توسط چک لیست ها بررسی و موارد به استحضار مقام های مافوق قرار گرفته است. دکتر افروزه در ادامه تصریح کرد این دستاوردها در سایه تلاش کارکنان خدوم معاونت دانشجویی فرهنگی، دانشجویان پرتلاش و خوش فکر، اساتید فعال فرهنگی و حمایت های دانشگاه صورت گرفته است و لازمه ادامه آن را ارتباط بیشتر و دوسویه با اصحاب رسانه شهرستان دانست که نیازهای دانشجویی فرهنگی و شهرستان را به وسیله پتانسیل های یکدیگر پوشش دهند.


نظر شما :