برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت علامه مجاهد آیت الله العظمی سیدعبدالحسین نجفی لاری

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۴۱۷ اخبار همایش و برنامه ها
تعداد بازدید:۲۶۲
برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت علامه مجاهد آیت الله العظمی سیدعبدالحسین نجفی لاری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه جهرم:  همایش بین المللی بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت علامه مجاهد سیدعبدالحسین نجفی لاری (بنیانگذار اولین حکومت اسلامی) در حرم شاهچراغ (ع) در 19 اردیبهشت ماه صبح و عصر برگزار شد. اختتامیه این همایش بین المللی در تاریخ 21 اردیبهشت ماه در جوار مرقد آن مرحوم با حضور و سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز حضرت آیت الله دژکام  برگزار خواهد شد.

این همایش با عنوان واکاوی اندیشه های علامه مجاهد سیدعبدالحسین لاری (مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی) با همت دانشگاه جهرم و تولیت محترم حرم شاهچراغ برگزار گردید.

این همایش با پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی آغاز شد. آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این پیام با تأکید بر روحیه استعمار ستیزی سیدعبدالحسین لاری، ایشان را « عالمی شجاع، زمانه شناس، متفکر» خواند و تأکید کردند که سیدعبدالحسن لاری همچون حصن حصینی در مقابل ظلم و تعدی حکومت وقت و چپاولگری انگلیس ایستاد و دفاع از مردم مظلوم منطقه را وجهه همت خود قرار داد.

سخنرانی حجت الاسلام کلانتری

در ادامه حجت الاسلام کلانتری تولیت حرم مطهر  شاهچراغ ضمن عرض خیر مقدم به اساتید حوزه و دانشگاه، و مسؤولان محترم و خاندان مکرم آیت اللهی از نوادگان حضرت آیت الله العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری، بر این نکته تأکید کرد که حرکت آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری، یکی از زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، و اسقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای نظریه ولایت مطلقه فقیه است/ کاری که مرحوم سید عبدالحسین نجفی لاری انجام داده است، دقیقاً همان کاری است که انقلاب کبیر اسلامی حدود شصت سال پس از رحلت ایشان، در مقیاس وسیع انجام داده است

سیدعبدالحسین نجفی لاری  در سال 1270 به امر آیت الله میرزای بزرگ شیرازی به ایران آمد. جمله معروفی از قول آیت الله میرزای شیرازی به بزرگانی که از فارس برای دعوت آیت الله نجفی لاری به نجف رفته بودند نقل شده که فرمودند: « شما نجف را با خود به فارس بردید!» یعنی در نگاه میرزای شیرازی، آمدن سیدعبدالحسین نجفی لاری از نجف، با آمدن نجف به ایران، برابری داشت. کل حضور ایشان در ایران، از سال 1270 تا 1303، 33 سال  به طول انجامید. امروز، نوزدهم اردیبهشت برابر با یکصدمین سالگرد رحلت این عالم بزرگ است. با نگرشی در این سی و سه سال، می‌توان به عظمت این شخصیت بزرگ پی برد. سال 1270 در آستانه انقلاب مشروطه، یعنی پانزده سال قبل از امضای حکم مشروطه، توسط مظفرالدین شاه در سال 1285 بود. این دوران، دوران پر فراز و نشیب سیاسی در ایران بود. این سال‌ها، با حوادثی سخت و سهمگین، و فراز و نشیب‌هایی بسیار همچون؛ قتل ناصرالدین شاه، مرگ مظفرالدین شاه، عزل محمدعلی شاه، روی کار آمدن احمد شاه و بعد از آن انقراض قاجاریه، و روی کار آمدن رضاخان همراه بود. در همین ایام، قرارداد 1907 میان روسیه و انگلستان منعقد گردید که طی آن، ایران را به دو بخش تقسیم نمودند. بخش جنوب ایران، که اراک، اصفهان و خوزستان را نیز شامل می‌شد، سهم انگلستان؛ و شمال ایران، تحت سلطه روسیه قرار گرفت. به عبارتی، معنای قرارداد 1907، از بین رفتن کامل ایران از صفحه تاریخ بود.

آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری، عالم بزرگ و فقیه زمان‌شناسی بود که در یک چنین موقعیتی، همزمان در سه جبهه جنگید؛ او همزمان، با تمام وجود هم با استعمار انگلستان مبارزه می‌کرد، هم با استبداد قاجار با همه وجود، مقابله می‌کرد و هم، یک جهاد همه جانبه برای تشکیل نظام اسلامی بر مبنای نظریه ولایت مطلقه فقیه، انجام می‌داد. برخی افراد از روی جهالت مطرح می‌کنند که حضرت امام خمینی(ره) و شاگردان ایشان، ولایت مطلقه فقیه را ایجاد کردند و پیش از آن وجود نداشت! آیت الله لاری می‌فرماید: «از آن جهت که خداوند قدرت و سلطنت دارد ،می‌توان ولایت پیامبر را اثبات کرد و فرقی بین ولایت و سلطنت خدا و پیامبر نیست، مگر این که سلطنت خداوند بالاصالة و استقلالی است، ولی سلطنت پیامبر بالتبع و الاستقبالی است. و همین طور منصب ائمه علیهم السلام در خلافت و ولایت مطلقه همانند پیامبرصلی الله علیه وآله در تمامی شؤون سلطنت و ولایت می باشد وفرقی هم بین سلطنت پیامبر و ائمه علیهم السلام نیست و تنها فرق این است که سلطنت پیامبر بلا واسطه است، ولی سلطنت امام با واسطه پیامبر می باشد. همچنین منصب فقیه در خلافت و ولایت مطلقه همانند ائمه علیهم السلام است در تمامی موارد سلطنت و ولایت فرقی بین سلطنت فقیه و امام نیست مگر این که اولی با یک واسطه است و فقیه با دو واسطه است. پس منصبی که پیامبر و ائمه و فقها دارند، یک منصب مطلقه عام است.» (رسائل سید لاری: ولایت فقیه، ص6) « وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» (سوره حشر، آیه7) « آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید).» و نیز در آیه 80 سوره مبارکه نساء آمده است؛ « مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ» « کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده است.» 

نظریه ولایت مطلقه فقیه آیت الله نجفی لاری هیچ تفاوتی با نظریه ولایت مطلقه فقیه حضرت امام(ره) ندارد، تنها تفاوت این است که حضرت امام(ره)، برای نخستین بار نظریه ولایت مطلقه فقیه را در سال 1322 که کتاب کشف اسرار را نوشتند، مطرح نموده و اعلام کردند؛ اما مرحوم آیت الله لاری، پنجاه سال قبل از امام(ره)، آن را اعلام نمودند.

پیام تصویری حجت الاسلام خسرو پناه

در ادامه همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی تصویری درباره این عالم وارسته گفت: سید عبدالحسین لاری در حقیقت از سادات محله رکن الدین دزفول بوده  که در نجف تحصیل کرده و در سن 22 سالگی به اجتهاد می رسد. پس از درخواست مردم لار و به فرمان میرزای شیرازی، سیدعبدالحسین رکنی دزفولی نجفی به لار رفته و در آنجا حکومت اسلامی تشکیل می دهد و پس از این به سیدعبدالحسین لاری معروف می شود.

این عالم بزرگ تعلیقاتی بر رسائل، مکاسب، ریاض المسائل و ... دارد که حاکی از مقام بلند علمی ایشان است.  افزون بر این یک جنبه دیگر شخصیت ایشان روحیه جهاد ایشان بوده است. که به تعبیر مقام معظم رهبری سیدعبدالحسن لاری پرچم جهاد و مباره را برافراشت و اولین نمونه حکومت اسلامی را در این خطه (فارس و بوشهر) را ایجاد کرد.

وی افزود: سیدعبدالحسین لاری با نگارش رساله هایی مانند «قانون در اتحاد دولت و ملت »، در حقیقت الگوی حکومتی مورد نظر خود را تبیین کرد که همان مردم سالاری دینی بوده است. یا رساله «مشروطه مشروعه» که در حقیقت نشان از مخالفت سید با مشروطه خواهان سکولار دارد در عین این که در رساله «آیات الظالمین» مخالفت خود را با حکومت قاجار نیز نشان می دهد. یعنی هم مشروعیت سلطنت را به چالش می کشد و هم مشروطه خواهان سکولار را طرد می کند و در واقع به الگوی مشروطه مشروعه باور دارد قانونگذاری مجلس را نیز در چارچوب اسلام میسر می داند.

سید لاری به صدور حکم جهاد علیه اشغالگران انگلیس، اجرای حدود، اقامه نماز جمعه و ... مبادرت ورزیده است باور دارد که فقیه در عصر غیبت به نیابت از امام (ع) حکومت می کند.

سخنرانی دکتر ایمانیه استاندار فارس

در ادامه دکتر ایمانیه استاندار فارس ضمن دهه کرامت، میلاد حضرت معصومه (س) و همچنین روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) و همچنین در آستانه میلاد با سعادت علی ابن موسی الرضا (ع) در جوار حضرت احمدبن موسی این بزرگواری که در زیر سایه شون زندگی می کنیم به سهم خودم تشکر از همه کسانی که یاد بزرگواران را این چنین زنده نگه می دارید.

استان فارس همانگونه که گفتند در قله است. و مهد مفاخر  و بزرگان است. یکی از بزرگان جناب سید عبدالحسین لاری است که دزفولی، رکنی که گفته می شوند.

وی به کتاب هزار مزار اشاره کرده است که بعد از قبرستان بقیع، قبرستان دارالسلام شیراز قدیمی ترین قبرستان جهان است.

امروزه برای نسل جوان که دنبال الگو می گردند، عدم معرفی این بزرگواران به نسل جوان،  کم لطفی است نسبت رسالت هایی که ما داریم.

با مطالعه بیشتر زندگی آیت الله لاری متوجه شدم و به این نتیجه رسیدم که ترکیبی به این صورت که از فقاهت به عنوان شاگرد میرزای شیرازی بزرگ، از عرفان به عنوان شاگردی از ملاحسینقلی همدانی، از شجاعت و از زمان‌شناسی یک همچنین ترکیبی واقعاً کم نظیرهست.

انسانی که همزمان به فکر مردم و فقرا هست، خودش نان توزیع می کند، خرما توزیع می کرد، مردم را از اون فجایع اون روز انگلستان و مردم از از بی حیایی های آن زمان نجات می دهد. همان هایی که امروزه بر علیه ما بیانیه صادر می کنند و احساس دفاع از حقوق بشر می کنند که اون فجایع خودشون که برخی از منابع ذکر می کنند که بین 8 تا 10 میلیون نفر از مردم ایران را قتل عام کردند. اینها فراموش شدنی نیست.


نظر شما :