نشست جذاب فلسفه برای کودکان در دانشگاه

۰۱ آذر ۱۴۰۴ | ۰۹:۱۴ کد : ۳۲۹۹ اخبار
تعداد بازدید:۶۱
نشست جذاب فلسفه برای کودکان در دانشگاه

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل دانشگاه جهرم؛نشست مشترک «فلسفه برای کودکان» با حضور دانشجویان در دانشگاه برگزار شد. این برنامه با هدف ارزیابی میدانی مهارت‌های استدلالی و گفت‌وگویی کودکانِ شرکت‌کننده در دوره‌های فلسفه کودک طراحی شده بود.

در بخش نخست جلسه، چارچوب بحث و مسئله‌ی اصلی ــ که پیش‌تر در کلاس دانشگاهی نیز بررسی شده بود ــ ارائه شد. در ادامه، گروهی از دانش‌آموزان پایهٔ پنجم وارد گفت‌وگو شدند و فضای جلسه به‌تدریج از حالت آموزشی معمول، به یک گفت‌وگوی تحلیلی و دقیق تبدیل شد.

عملکرد کودکان در این نشست قابل توجه بود.
آن‌ها با طرح پرسش‌های روشن، ایجاد زنجیره‌های استدلالی، توجه به تعارض‌های مفهومی و ارائه‌ی پاسخ‌های مرحله‌بندی‌شده، توانستند بحث را به‌صورت منسجم پیش ببرند. سرعت تحلیل، دقت در شنیدن استدلال‌های طرف مقابل، و توانایی جمع‌بندی آن‌ها مورد توجه دانشجویان حاضر قرار گرفت.

در لحظات مختلف جلسه، سکوت و دقت دانشجویان نشان می‌داد که کیفیت مشارکت کودکان فراتر از انتظار بوده است. در پایان نشست نیز برخی دانشجویان صریحاً اعلام کردند که «توانمندی تحلیلی و قدرت بحث‌ورزی این دانش‌آموزان از آنچه پیش‌بینی می‌شد بسیار بالاتر بوده است».

این رویداد بار دیگر نشان داد که آموزش منظم فلسفه برای کودکان می‌تواند به رشد واقعی مهارت‌های تحلیل، استدلال، پرسشگری و گفتگو در سنین پایین منجر شود؛ به‌گونه‌ای که کودکان در محیط‌های دانشگاهی نیز توانایی حضور فعال و اثرگذار داشته باشند.

آخرین ویرایش۰۱ آذر ۱۴۰۴

نظر شما :