برگزاري همايش علامه شمس الدين محمد خفري در شهرستان جهرم

۲۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۴ کد : ۶۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۴۷
علامه محمد بن احمد خفري ملقب به شمس الدين از حكما ي قرن دهم هجري بوده كه در عهد سلطنت شاه اسماعيل صفوي مي‌زيسته است.
برگزاري همايش علامه شمس الدين محمد خفري در شهرستان جهرم
به گزارش روابط عمومي دانشگاه جهرم: حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمد عباس‌زاده جهرمي دبير علمي همايش علامه شمس الدين محمد خفري گفت: هدف از برگزاري همايش شناساندن علامه محمد بن احمد خفري ملقب به شمس الدين از حكما، متكلمين، منجمين، رياضي‌دان و دانشمند قرن دهم هجري بوده كه در عهد سلطنت شاه اسماعيل صفوي مي‌زيسته است. زادگاه وي شهر خفر از توابع شهرستان جهرم بوده كه مدتي در شيراز و سپس در كاشان اقامت داشته و از شاگردان بزرگ صدر الحكماء سيد صدر الدين محمد دشتكي شيرازي بوده است. ملاصدرا در كتب فلسفي خويش از ايشان به بزرگي ياد مي كند و به نظرات و آراي فلسفي او توجه دارد.
دبير علمي همايش علامه شمس الدين محمد خفري اظهار كرد: فراخوان اين كنگره از سوي ستاد اجراي آن منتشر شده و محققين و پژوهشگران مي‌توانند در فراخوان آثار خود را ارسال كنند.
وي با اشاره به اينكه قرار است كه به حول و قوه الهي اين كنگره در روزهاي 14 و 15 آذر سال 96 برگزار شود افزود: آن طور كه پيش‌بيني كرديم قرار است در اين كنگره ملي شخصيت‌هاي برتر سياسي و علمي كشور حضور پيدا كنند.
دبير علمي اين همايش با بيان اينكه روز اول اين همايش در شهر خفر و روز دوم آن در شهر جهرم برگزار خواهد شد اضافه مي‌كند: هدف اصلي از برگزاري اين كنگره آن هم در سطح ملي، احياي شخصيت، آثار و رساله‌هاي علامه خفري است.
حجت‌الاسلام والمسلمين عباس‌زاده‌ جهرمي يادآور شد: برخي از آثار علامه خفري به صورت خطي و دست‌نويس در موزه‌هاي خارج كشور نگهداري مي‌شود به همين دليل براي اينكه تبديل به آثار چاپي شوند و در اختيار همگان قرار بگيرد نياز به منابع مالي زيادي است.
دبير علمي اين كنگره درباره محور و موضوع مقالات ارسالي از سوي محققين و پژوهشگران نيز توضيح مي‌دهد: محورهايي براي اين منظور در نظر گرفته شده كه عبارت از:
• زندگينامه، شخصيت و احياي آثار علامه،
• علامه خفري و مكتب فلسفي فارس، علامه خفري و ملاصدرا،
• آراي علامه خفري در نجوم و هيات،
• نگرش فقهي اصولي علامه خفري
• روش‌شناسي آثار علامه خفري
• علامه خفري و علم منطق
• علامه خفري و علم كلام
• علامه خفري و عرفان
• شاگردان علامه خفري و مكتب هند

وي با اعلام اينكه محققين و پژوهشگران بايد چكيده مقالات را تا 30 تيرماه 96 و اصل مقالات را تا 15 شهريورماه 96 به دبيرخانه ارسال كنند خاطرنشان مي‌كند: به مقالات پذيرفته شده امتيازات پژوهشي مانند ثبت در پايگاه اسنادي جهان اسلام اعطا خواهد شد.
دكتر عباس‌زاده جهرمي همچنين يادآور مي‌شود انشاءالله طي مدت باقي‌مانده تا برگزاري كنگره چند پيش‌نشست درباره اين عالم بزرگوار در دانشگاه شيراز، دانشگاه قم، دانشگاه تهران و مجمع عالي حكمت قم برگزار خواهد شد.
شايان ذكر است؛ تا كنون نهادها و سازمان‌هايي چون مجمع عالي حكمت و فلسفه، دانشگاه شيراز ، دانشگاه آزاد خفر، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس، سازمان تبليغات اسلامي، دانشگاه قم و صدا سيماي مركز فارس با دانشگاه جهرم در برپايي اين كنگره همكاري دارند.
 آدرس لينك همايش: khafri.jahrom.ac.ir
 

نظر شما :