معرفی دانشکده

                                    بسمه تعالی

                                                  یرفع الله الذین امنوا منکم و الذین اوتو العلم درجات

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها:

بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور (۱۳۹۰/۷/۱۳))

از جمله‌ی چیزهایی که بنده قبلاً هم به آن توجّه کردم و امروز هم متخصّصین همین را تأیید میکنند، اهمّیّت دادن به علوم پایه است. بنده یک وقتی اینجا تشبیه کردم در بین جمعی از دانشمندان و محقّقین، گفتم علوم پایه مثل آن ذخیره‌ی شما است در بانک که پشتوانه‌ی زندگی شما است؛ علوم کاربردی مثل آن پولی است که در جیبتان میگذارید خرج میکنید، لازم است؛ علوم کاربردی را نمی شود از قلم انداخت، باید به آن اهمّیّت داد لکن اساس کار، علوم پایه است. گفته شده است از قول دانشمندان متخصّص و وارد -که ما هم از آنها باید یاد بگیریم، یعنی بنده از آنها باید یاد بگیرم- که اگر علوم پایه نباشد، علوم کاربردی هم به جایی نخواهد رسید.

( بیانات در دیدار جمعى از برگزیدگان المپیادهاى جهانى و کشورى و افراد ممتاز آزمونهاى سراسرى سال ۸۰ و ۱۳۸۱ ۰۳/ ۰۷/ ۱۳۸۱)

ما به دنیا که نگاه مى‏کنیم، می‏بینیم آن چیزى که کشورهاى پیشرفته را توانسته به این اوج و قله برساند، ریاضى، فیزیک، شیمى و علوم زیستى است؛ ما باید به این علوم بپردازیم. البته در سال‏هاى بعد از انقلاب- قبل از انقلاب هم به شکل جریان ضعیف‏تر- پزشک، مهندس و به میزان زیاد حقوق‏دان تربیت کردیم که این تخصص‏ها لازم است و براى یک کشور مثل آب و هواست؛ منتها توجه بکنیم که تربیت پزشک، تربیت مهندس، تربیت حقوق‏دان، تربیت‏ معلم، تربیتِ نیازهاى روزمره‏ ى جامعه است و ما باید محقق هم تربیت کنیم که بتواند آینده را براى ما صاف کند.

سخنان رهبر انقلاب درباره خطر کاهش داوطلبان کنکور علوم پایه

رهبر انقلاب، در دیدار با استادان دانشگاه در تاریخ ۲۰97/3/: "آماری که به من داده‌اند نشان می‌دهد که مثلاً حدود پنجاه درصد داوطلبان کنکور رشته ریاضی کاهش پیدا کرده است. این برای آینده کشور خطرناک است. ما این رشته‌های مهمّ علوم پایه را به خصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را برای آینده لازم داریم. "

 

1- اهداف و ماموریت دانشکده علوم

1 -ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد و تعالی علمی درحوزه فیزیک، ریاضی و آمار.

 2 ارتقاء و بالا بردن‏ سطح‏ آگاهی‏ های‏ علمی‏ در همه‏ زمینه‏ های‏ مرتبط با علوم پایه و استفاده‏ صحیح‏ از منابع، انرژی واطلاعات.

 3 -آموزش‏، پژوهش و پرورش‏ دانشجویان وعلاقه مندان‏ در‏ سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و در آینده تسهیل‏ و تعمیم‏ آموزش‏ عالی در مقطع دکتری‏.

 4 - تقویت‏ روح‏ بررسی‏ و ابتکار در تمام‏ زمینه‏ های مرتبط‏ علمی‏،  فنی‏،  فرهنگی‏  و اسلامی‏ از طریق‏‏ تحقیق‏ و تشویق‏ محققان‏.

 5- ترغیب و تشویق مشارکت‏ عامه‏ مردم‏ در برنامه های آموزشی، تحقیقاتی، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ ‏.

6-  ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ برای‏ همه دانشجویان‏، در تمام‏ زمینه‏ های‏ مادی‏ و معنوی‏.

7-  ایجاد نظام‏ اداری‏ مناسب و متناسب با نیازهای آموزشی  پژوهشی.

8- پی‏ ریزی علمی‏ صحیح‏ و عادلانه‏ بر طبق‏ ضوابط اسلامی‏ جهت‏ ایجاد علم و فناوری مرتبط با موضوع و برطرف‏ ساختن‏ هر نوع مشکل، چالش و‏ محرومیت‏ در زمینه‏ های‏ تبیین شده‏.

9- تامین‏ خودکفایی‏ در علوم‏ و فنون‏ مرتبط با علوم پایه.

1-1- نقش وجایگاه دانشکده علوم پایه در سطح ملی منطقه ای:

دانشکده علوم پایه در سطح منطقه و در سطح ملی، با هویت اسلامی و انقلابی، با تعامل سازنده و مؤثر در روابط ملی و بین المللی چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

- توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی.

- برخوردار از دانش پیشرفته، توانا و تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی

- برخوردار از نشاط، رفاه و امنیت به دور از رکود، فساد ، تبعیض و بهره‌مند از محیط مطلوب علمی

- فعال، مسئولیت‌پذیر، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعامل فرهنگی و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن

- دست یافته به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر علمی، ارتقای نسبی جایگاه ملی و منطقه ای.

- دارای تعامل سازنده و مؤثر با مراکز اجرایی، آموزشی، پژوهشی  و برنامه ریزی.

 

الزام وجود دانشکده علوم پایه:

تغییر و تحول در سیستم پویای دانشگاه و توسعه متعادل و نظام مند آن، نیازمند تفکر و عمل برنامه‌ریزی و مدیریت و سازگاری با محیط درون سازمانی و محیط بیرونی دانشگاه به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. از دیدگاه های مختلفی می‌توان به بحث در مورد «توسعه دانشگاهی» وآموزش عالی پرداخت. بدین جهت، بررسی و شناخت عوامل تأثیر گذار در فرآیند توسعه دانشگاهی می‌تواند نمایی از این تبیین ها را ترسیم نماید. سند چشم‌انداز‏1404، ایران آینده را در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی تصویر کرده است. مطالعه فرآیند توسعه در جهان، حکایت از این واقعیت دارد که نظام‌های آموزش عالی، همواره عامل بنیادی تکامل و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بوده‌اند. بنابراین، کشورهایی که خواهان توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار هستند، لازم است نظام‌ آموزش عالی خود را به طور متوازن و پایدار توسعه دهند. شرط لازم برای این نوع توسعه نیز بررسی و شناخت دقیق وضعیت گذشته و موجود و عوامل و نیروهای درونی و بیرونی تأثیر گذار در فرآیند توسعه دانشگاه است. این شناخت به مدیران دانشگاهی یاری می رساند تا با نگاه و اندیشه ای عمیق بتوانند الگوی موجود هدایت دانشگاه و برنامه‌ریزی و توسعه دانشگاهی را مورد تامل قرار داده و در نوع سازماندهی فعالیت‌های دانشگاهی، خلاقیت و نوآوری را مد نظر قراردهند. بدین جهت برخورداری از تفکر برنامه‌ریزی و سازماندهی ضرورتی اساسی است. تربیت و تعلیم دانش آموختگان متعد، متخصص، توانمند و نوآور و دستیابی به استانداردهای علمی روز دنیا در حوزههای پژوهشی و آموزشی و ارتقاء موقعیت دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاههای مطرح در سطح ملی، جهان اسلام و بین المللی از اهداف دانشکده علوم پایه است. تاریخچه تاسیس این دانشکده به سالهای قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باز می­گردد که در بدو تاسیس دانشگاه جهرم با سه گروه آموزشی ریاضی، فیزیک و آمار مجددا فعال شد. در یک نگاه، هدف اصلی دوره­های کارشناسی در دانشکده علوم پایه، تربیت متخصصان حرفه ای برای انجام خدمت در مراکزی نظیر: وزارت آموزش و پرورش، دانشکده علوم پزشکی، شهرداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مرکز آمار ایران، بانک ها و سایر مراکز دولتی، خصوصی و صنعتی می­باشد.

3-1- برنامه­ی راهبردی دانشکده علوم

علوم پایه، علومی است سرآمد در منطقه، مبتنی برآمایش سرزمین و دسترسی همگانی و برخوردار از متخصصانی متعهد، خلاق، نوآور، کارآفرین و پیشتاز در مرزهای علم و دانش و با توانایی ایجاد بسترهای لازم در نیل به سمت فناوری کارآمد و تولید علم و تکنولوژی، جهت توسعه و پیشرفت کشور. بطور کلی، جهت گیری راهبردی دانشکده علوم همواره مبتنی بر اصول و سند افق چشم انداز ۱۴۰۴ وزارت علوم تحقیقات و فناوری خواهد بود. مختصری از اهم ماموریت علوم پایه به عنوان یکی از مهمترین زیرمجموعه های آموزش عالی در قلمروهای آموزش و پژوهش عبارتند از:

  1. تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص، خلاق، و کارآفرین با رویکرد خودکفایی علمی و اقتصادی
  2. ایجاد شرایط لازم جهت دستیابی به استقلال اقتصادی با استفاده از منابع طبیعی از طریق ترویج و گسترش صادرات مبتنی بر علوم پایه
  3. ایجاد زیرساخت های علمی مستقل از افراد با ماهیتی ساختارمند و نه تقلیدی با هدف پیشتازی در مرزهای علم و فناوری با مرجعیت علمی در منطقه
  4. نفش آفرینی موثر در جهت دستیابی به فناوری های نوین و ثروت آفرین متناسب با اولویت ها، نیازها و مزیت های نسبی کشور و انتشار و کاربست آنها در ساختارهای آموزشی و پژوهشی، صنعتی و خدماتی در هر دو سطح ملی و بین المللی.

- در این برنامه راهبردی بطور خاص برای دانشکده علوم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف) با محوریت اخلاق، ارتقا، ارتباط و توسعه و تعمیق اخلاق کاری و حرفه ­ای این موارد مدنظر می باشد:

  • احترام متقابل و حفظ کرامت افراد
  • تعامل سازنده و مؤثر بین همکاران و تبادل نظرات و تجارب
  • نظم و انضباط کاری
  • تعهد و مسئولیت پذیری در قبال انجام وظایف
  • ارتقای نقش الگویی همکاران علمی کارشناسان و کارکنان در در ارتباط با دانشجویان

 ب)  با محوریت ارتقای علمی افراد به این موارد می توان اشاره کرد:

  •  بهبود عملکرد اعضای هیأت علمی، کارشناسان و کارکنان
  •  خلق دانش و زمینه مناسب برای تبادل تجارب
  •   توجه به خود ارزیابی
  •  ارتقای کیفیت تدریس
  •  تدوین و ارائه طرح درس در گروه
  •   نشر و انتشارآثار علمی
  •   ارتقای مرتبه علمی کلیه اعضا

ج) با هدف ارتقای سیستم آموزشی و دانشکده رعایت این موارد مد نظر می باشد:

  •  جذب اعضای هیات علمی جدید در گرایش های مورد نیاز گروه¬های آموزشی در جهت تقویت و تکمیل فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم
  • زمانبندی و تکمیل طرح های پژوهشی
  •  کاهش زمان ماندگاری دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
  •  تعامل بین گروه ­ها در فعالیت­ های علمی
  •  بازنگری سرفصل دروس
  •  توجه به جذب نیروی علمی جدید کارآمد در گروه ­ها و توجه به ارتقا کارشناسان
  •  توسعه مجلات علمی
  •  برقراری نشست­ های تخصصی
  • برگزاری کارگاه­ های آموزشی
  •   تقویت گروه ­های پژوهشی
  •  ارتقای کیفیت انجمن های علمی دانشجویان
  •  تقویت و رشد استعدادهای دانشجویان
  •  تعامل علمی و پژوهشی بین دانشکده ­ها

د)  با محوریت گسترش ارتباط با جامعه ذکر این نکات سازنده خواهد بود:

  • توجه به جهت گیری درست کارآفرینی
  •  توجه به جنبه ­های کاربردی دروس
  •  ارتقای کیفیت دروس کارورزی، کار عملی و یا آزمایشگاهی
  • برگزاری همایش های علمی
  • توسعه همکاری گروه­ ها در اجرای آموزش­ های آزاد
  •  توجه به انعقاد و انجام طرح های پژوهشی و گسترش دستاوردهای شاخص و افتخارات دانشکده
  •  توسعه طرح­ های پژوهشی دانشجویی
  •  استفاده از توان دانشجویان مقاطع کارشناسی و بویژه کارشناسی ارشد
  •    ارتباط با سازما­ن ها و مراکز توسعه و نوآوری
  • بروز رسانی سایت دانشکده جهت معرفی قابلیت­‌های آن.
  •